Antti Rinne: SDP tarjoaa oikeudenmukaisen vaihtoehdon

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoo, että SDP on valmis osallistumaan hallitukseen, mikäli eriarvoisuuden vähentäminen ja vientivetoisen kasvun aikaansaaminen näkyvät vahvasti hallitusohjelmassa. Rinne puhui tänään Helsingissä SDP:n puoluevaltuuston kokouksessa.

– Pidämme välttämättömänä, että uusi hallitus sitoutuu kaikessa toiminnassaan suomalaista yhteiskuntaa uhkaavan eriarvoisuuden vähentämiseen ja että se arvioi kaikkia toimiaan myös tämän tavoitteen valossa, Rinne sanoi puheessaan.

SDP on tarjonnut omaa vaihtoehtoaan Suomen kehittämiseksi. Nyt on hallitustunnustelija Juha Sipilän käsissä, mihin suuntaan Suomea viedään.

Rinteen mukaan mahdollinen perusporvarihallitus tietäisi kylmää kyytiä tavallisille suomalaisille palkansaajille, lapsiperheille ja eläkeläisille.

– En usko, että esimerkiksi tuntitakuu eli nollasopimusten kielto, palkkatasa-arvo tai oikeudenmukaisempi verotus olisivat kovin korkealla porvarihallituksen agendalla, Rinne sanoi.

Porvarihallitus johtaisi Rinteen mukaan myös tuloerojen ja eriarvoisuuden kasvuun.

Rinne huomautti, että SDP ei ole valmis sellaiseen hallitukseen, joka ei sitoudu työelämän kehittämiseen ja tasa-arvon vahvistamiseen.

– Emme myöskään ole valmiit sellaiseen hallitukseen, joka ei arvosta sosiaalista pääomaa, sopimisen kulttuuria, konsensusta, eli Suomen keskeisiä valtteja kilpailussa maailman markkinoilla, Rinne sanoi.