Antti Rinne: Hallituksen poukkoilu Kreikan kysymyksessä on äärimmäisen vakavaa

Suomen porvarihallitus on salannut esittämäänsä mandaattia Kreikka-neuvotteluihin. Kansainvälisen lehdistön tietojen perusteella Suomi on lähes ainoana esittänyt Kreikan erottamista yhteisestä valuutasta. Tämä on vakavasti vaarantanut Suomen asemaa eurooppalaisissa neuvottelupöydissä.

Samalla Suomen hallitus on kuitenkin nyt valmis Kreikan siltarahoitukseen ilman vakuuksia päinvastoin kuin Ruotsi ja Iso-Britannia, jotka ovat vaatineet ja saaneet sitoumuksen vastaavanlaisista vakuuksista, mitkä SDP:n Jutta Urpilainen neuvotteli Suomelle Kreikan toisen lainaohjelman yhteydessä. Nyt Suomi olisi lisäämässä vastuitaan ilman turvaavia vakuuksia. Tämä ei ole suomalaisten veronmaksajien edun mukaista.

Hallitus on lisäksi valmis käynnistämään neuvottelut Kreikan uudesta 86 miljardin lainaohjelmasta. Toteutuessaan lainaohjelma johtaisi Suomen taloudellisten riskien merkittävään kasvuun. Aiemmat lainaohjelmat eivät ole tuottaneet toivottua tulosta Kreikan talouskriisin ratkaisuksi.

Tiukkaan talouskuriin perustuvan ohjelman ja siihen liittyvän kymmenien miljardien lainoituksen vaikuttavuus Kreikan ongelmien ratkaisemiin herättää isoja epäilyksiä. SDP:n mukaan lainaohjelman sisältöä olisi uudistettava talouskasvua ja työllisyyttä vahvistavaan sekä tavallisten kreikkalaisten hätää liennyttävään suuntaan.

Eurooppalaisessa yhteistyössä on haettava yhteisiä ratkaisuja. Muiden opettaminen tai uhkailu ei kuulu suomalaisen Eurooppa-politiikan periaatteisiin. Porvarihallituksen poukkoilu Kreikan kysymyksessä on herättänyt laajaa hämmennystä Euroopassa ja ympäri maailmaa. Suomen hallituksen on nopeasti korjattava tämän sekoilun aiheuttamat tuhot.

Lisätietoja:
Timo Nevaranta