Antti Lindtmanin ryhmäpuhe eduskunnan itsenäisyyden juhlaistunnossa

Antti Lindtman

Juhlaistunnon ryhmäpuhe

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä

Juhlaistunnon ryhmäpuhe 5.12.2017

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman

Arvoisa puhemies,

Jussi ja Alma raivaavat sinnikkäästi itselleen ja perheelleen hyvän elämän Täällä Pohjantähden alla -teoksessa. Yhteiskunnassa eteneminen ei ollut aivan helppoa. Jussikin totesi, että ”mistä muusta sitä köyhä säästäisi kuin syömisestä”. Sitkeä on suomalaisen mieli.

Väinö Linnan kuvaukset uppoavat syvälle suomalaiseen sydämeen. Suomi on rakennettu kovalla työllä. Jokainen sukupolvi on halunnut antaa seuraavalle paremmat elämän edellytykset kuin itse on saanut. Vaikeuksista huolimatta tässä maassa on ollut hyvä elää.

Venäjän vallan aikana Suomi kehittyi kohti itsenäistä valtiota, mutta haki pitkään sisäistä eheyttään ja identiteettiään.

Jussin ja Alman aikaan 1800-luvun lopulla Suomen itsenäisyyden kukoistus oli vasta puhkeamassa kuorestaan, mutta katse oli vahvasti tulevassa. Moni kohtalonhetki ja historian kipupiste olivat vielä edessä, mutta haasteet oltiin valmiita kohtaamaan.

Kansallinen yhteenkuuluvuus ja usko tulevaisuuteen ovat niitä voimia, joiden avulla sisukas Suomi on ponnistellut läpi vaikeiden aikojen ja noussut kaikilla mittareilla maailman parhaiden maiden joukkoon.

Arvoisa puhemies,

Satavuotias Suomi elää ja hengittää muuttuvan maailman sykkeestä. Yhä kasvava keskinäisriippuvuus ja teknologian kehitys haastavat meidät yhä aktiivisempaan vuorovaikutukseen toistemme ja ympäröivän maailman kanssa. On rakennettava siltoja, ei muureja.

Voimme olla peili maailmalle. Kasvattaa ehjiä lapsia, pitää huolta heikoimmista, vaalia yhdenvertaisuutta sekä suojella mittaamattoman arvokasta luontoa. Luoda hyvää tulevaisuutta, josta muu maailma ottaa mallia.

Suomen menestystarina on tarina siitä, miten kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa. Näin on syntynyt luottamus siitä, että olemme samassa veneessä. Moni asia on historian saatossa muuttunut, mutta joitakin vahvuuksia meidän on vaalittava tarkasti.

Jotta voimme jatkossakin olla ylpeitä rakkaasta isänmaastamme, lastemme on voitava elää ympäristössä, jossa jokainen on arvokas, jossa ei esiinny vihapuhetta eikä kiusaamista erilaisuuden takia, jossa kunnioitetaan toista ihmistä, jossa jokainen voi oppia ja sivistyä.

Tarvitsemme rohkeutta ja kaukokatseisuutta. Tarvitsemme ratkaisuja, jotka aidosti pitävät Suomen yhdessä ja kaikki mukana. Tässä meillä päättäjillä on aivan erityinen vastuu tänäänkin.

Värderade talman

Vi har tillsammans övervunnit många svårigheter. Vi har ett fint land. Den skall vi värna om tillsammans.

Arvoisa puhemies,

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä iloitsee ja tukee tänään tehtävää juhlapäätöstä. Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus. Onnea satavuotias Suomi.