Antti Lindtman vaatii lomarahaleikkausten perumista

Antti Lindtman

SDP:n Antti Lindtman korostaa oikeudenmukaisuuden tärkeyttä yhteiskunnan rakentamisessa. Hänen mukaansa kansalaisten on vaikea hyväksyä hallituksen tekemiä leikkauksia, kun se samaan aikaan jakaa verohelpotuksia hyvätuloisille. Tästä esimerkkinä Lindtman luettelee mm. perintöveron alennuksen ja niin sanotun apteekkarivähennyksen. Verokarkkien jako jatkuu edelleen – hallitus aikoo nyt kaiken kukkuraksi vapauttaa 121 000 kaikkein parhaiten ansaitsevaa solidaarisuusverosta.

– Mitähän ajattelevat ne julkisen sektorin koulunkäyntiavustajat, lähihoitajat, lastentarhaopettajat ja laitoshoitajat, jotka hallitus vuosi sitten painosti leikkaamaan lomarahojaan? Monestakaan tämä ei tunnu oikeudenmukaiselta. Pienituloisilta otetaan, rikkaille annetaan lisää.

Lindtmanin mukaan hallitus otti vuosi sitten vallan ajaa työnantajapuolen kanssa yhdessä julkisen sektorin lomarahaleikkausta. Nyt sillä on valta perua tämä päätös.

– Minulla on tänä päivän yksi iso viesti hallituksen tulevaan budjettiriiheen. Perukaa siivoojien, lähihoitajien, ensihoitajien, opettajien, koulunkäyntiavustajien, keittiötyöntekijöiden ja muiden julkisen sektorin työntekijöiden lomarahaleikkaus.

– Se olisi ensimmäinen askel kohti oikeudenmukaisuutta. Se loisi tunnetta luottamuksesta, jonka varassa Suomea viedään yhä parempana seuraaville sukupolville. Se olisi myös piristysruiske kotimaiselle kulutukselle.

Lindtman puhui Oulussa eduskuntaryhmän työvaliokunnan sekä puoluejohdon yhteisessä kesäkokouksessa. Koko puhe luettavissa täältä.