Antti Lindtman: Tapaus, joka pysäyttää kaikki suomalaiset

Viime viikolla Asema-aukiolla sattunut tapaus on traaginen. Nuori ihminen on menettänyt henkensä ja se koskettaa meitä kaikkia.

Tämän pitäisi pysäyttää kaikki suomalaiset. Tapahtumien kulusta on vielä niukasti tietoa. Tapaus on selvitettävä perinpohjaisesti. Luotan siihen, että viranomaiset tekevät työnsä ripeästi ja huolellisesti. Ääriliikehdinnän väkivallalle tai väkivallalla uhkailulle on oltava nollatoleranssi Suomessa. Jokaisen demokraattisen puolueen velvollisuus ja vastuu on tuomita kaikenlainen väkivalta, varsinkin sellainen, joka on uhkaksi demokratialle sekä mielipiteen ja sananvapaudelle.

Vastarintaliikkeen tapahtumissa on toistuvasti tapahtunut väkivaltaisia selkkauksia ja väkivallan käyttöä. Jo Jyväskylän väkivaltaisuuksien jälkeen viime kesänä SDP:n piiristä esitettiin selvitettäväksi onko Vastarintaliikkeellä edellytyksiä olla laillinen järjestö Suomessa. Järjestön toiminnassa on selkeitä merkkejä organisoidusta väkivallasta eikä se siten voi johtaa toiminnalleen oikeutusta mm. yhdistymisvapaudesta. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Sisäministeri Paula Risikko on tänään luvannut käynnistää tällaisen selvityksen. Toivottavasti selvityksen myötä saamme vastauksia Vastarintaliikkeen kaltaisten järjestöjen laillisuuteen.

Asema-aukion tapahtumat pysäyttävät jokaisen suomalaisen. Kaikilla demokraattisilla puolueilla on vastuu ja velvollisuus käydä läpi kaikki keinot, joilla vältetään, ettei ääriliikkeiden väkivalta yleisty Suomessa. Yhdenkään poliittisen tahon, etenkään vastuuasemassa olevan, ei tulisi vähätellä tätä ilmiötä, joka on nostanut päätään ja joka on totta tämän päivän Suomessa.