Antti Lindtman: Pettikö Kokoomukselta pokka?

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman seuraa hämmentyneenä pääministeripuolue kokoomuksen toimintaa sosiaali- ja terveysuudistuksessa. Helsingin Sanomien mukaan puolue on irtisanoutumassa keskeisestä hallituksen hankkeesta.

Hän kehottaakin kokoomusta kunnioittamaan kunnilta pyydettyjä lausuntoja. Niiden antamiseen varattu aika on vielä kesken.

– Kuntien rooli vuoropuhelulla edistettävässä uudistuksessa on keskeinen. Olisikin siis luontevaa, että annamme kunnille luvatun mahdollisuuden kertoa omat näkökulmat ennen uuden mallin kiveen hakkaamista.

Lindtmanista hallituksen kärkihanketta on vietävä eteenpäin määrätietoisesti ja yhdessä.

– Nyt puhutaan niin isosta ja merkittävästä hankkeesta, että pääministeripuolueen olisi syytä pitää pää kylmänä.

Lindtman myös kaipaa pääministeriltä ja kokoomuksen puheenjohtajalta selvää vastausta yksinkertaiseen kysymykseen: kuka kokoomuksessa vastaa sotesta?

– Onko se ministeri Risikko, aiempaa työryhmää kipparoinut Orpo vai kenties elinkeinoministeri Vapaavuori? Nyt kaiken hämmennyksen keskellä tarvitaan selkeyttä.