Anneli Kiljunen vaatii kokonaisselvitystä lääkärihelikoptereiden tilanteesta

Kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd) on tyytyväinen talouspoliittisen ministeriryhmän päätöksestä siirtää lääkärihelikopteritoiminta valtion hoidettavaksi.

– Tämä oli hyvä ja odotettu päätös, Kiljunen toteaa. Nyt on ehdottoman tärkeää, että valtio käynnistää lääkärihelikopteritoiminnasta kokonaisvaltaisen selvityksen, jossa selvitetään lääkärihelikopteritoiminta osana ensihoitojärjestelmää, toiminnan maantieteellinen kattavuus, helikoptereiden toimintakyky ja -valmius eri ympäristö-, alue- ja sääolosuhteissa, taloudelliset toimintaedellytykset sekä mahdollinen yhteistyö muun muassa rajaviranomaisten kanssa.

– Tällä hetkellä lääkärihelikopterit toimivat vajaalla kapasiteetilla. Suuri osa ensihoidon helikopteritehtävistä jää toteuttamatta sillä niillä ei ole valmiutta ja mahdollisuutta päästä potilaan luo sääolosuhteiden takia. Tästä syystä on ensisijaisen tärkeää selvittää, kuinka ja millä toimenpiteillä helikopterien toimintakykyä voidaan parantaa, Kiljunen tarkentaa.

Nykyinen ensihoidon helikopteriverkosto kattaa vain noin 76% Suomen väestöstä. Eduskunnan oikeusasiamies on käsitellyt lääkärihelikopteritoiminnan yhdenvertaista maantieteellistä saatavuutta ja katsonut, etteivät nykyinen helikopterijärjestelmä ja sijoittelutapa tarjoa ensihoitolääkärin yhdenvertaista saatavuutta hätätilapotilaille Suomessa. Tämän vuoksi alueellinen ja maantieteellinen kopteripalveluiden saatavuus on myös selvitettävä.

Lääkärihelikopteritoiminnan kokonaisselvitys on järkevää tehdä yhdessä osana sote-uudistusta. Lääkärihelikopteripalvelut tulisi liittää vahvemmin osaksi muuta ensihoitojärjestelmää. Toimintaa tulee kehittää yhdessä erityisvastuualueiden kanssa, näin potilasturvallisuus, -hoito ja yhdenvertaisuus toteutuvat paremmin.