Anneli Kiljunen: Sata-komitea heikentää entisestään omaishoitajien tilannetta

SDP:n kansanedustaja Anneli Kiljunen moittii Sata-komiteaa siitä, että se heikentää omaishoitajien tilannetta entisestään.
– Omaishoidontuki ja hoitotuki yhdistetään ja omaishoidon tuen maksatus siirretään Kelalle. Koska tämän toimenpiteen on oltava ”kustannusneutraali”, arviolta yli 20 prosentilla tuen saajista tilanne heikkenee nykyisestä, Kiljunen toteaa.

Tämä on hänen mukaansa täysin käsittämätöntä. Sata-komitea rahoittaa uudistuksensa vaikeassa elämäntilanteessa olevien ihmisten kustannuksella.

– Tämä on todella epäoikeudenmukaista ja kuulostaa lähes heitteillejätöltä, sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän sosiaali- ja terveysvaliokunnan vastaavana sekä Omaishoitajat ja Läheiset -liiton puheenjohtajana toimiva Kiljunen toteaa.

Hän huomauttaa, että Sata-komitea ei ole lisäksi lainkaan huomioinut omaishoidossa niiden perheiden tilannetta, joissa hoidetaan pitkäaikaissairaita tai vammaisia lapsia. Heitä hoidetaan lähes aina kokonaan kotona omaishoidon turvin.

– Sata-komitean linjaukset siitä, että omaishoito ei saisi maksaa yhteiskunnalle enempää, ovat järjettömiä, sillä jo tällä hetkellä yhteiskunta säästää omaishoidon ansiosta laitoshoidon kustannuksissa arviolta 1,2 miljardia euroa vuodessa. Onko tämä palkkio siitä arvokkaasta työstä mitä omaishoitajat tekevät, Kiljunen kysyy.