Anneli Kiljunen: Keliakian hoitoa on tuettava

Kansanedustaja, eduskunnan keliakiaverkoston puheenjohtaja Anneli Kiljunen (sd.) esittää, että keliakian hoitoa alettaisiin tukea erillisellä keliakiakorvauksella. Kiljunen jättää asiasta lakialoitteen tänään perjantaina.

– Keliakian ainoa hoito on gluteeniton ruokavalio. Gluteenittomien elintarvikkeiden korkeammat hinnat aiheuttavat keliaakikoille ylimääräisiä kustannuksia keskimäärin lähes 750 euroa vuodessa. Tällä hetkellä he eivät saa lainkaan yhteiskunnan tukea sairautensa hoitoon, Kiljunen muistuttaa.

Keliakia on parantumaton autoimmuunisairaus. Muita autoimmuunisairauksia ovat esim. nivelreuma, MS-tauti ja tyypin 1 diabetes. Keliaakikot saivat Kelan myöntämää tukea vuoteen 2015 asti, jolloin Sipilän hallitus lakkautti sen.

– Korvauksen lakkauttamiselle ei ollut järkiperusteita, vaan se oli puhdas säästötoimi. Samalla hallitus asetti keliaakikot eriarvoiseen asemaan ja heikensi heidän mahdollisuuksiaan sairauden hoitamiseen. Asia on nyt korjattava, Kiljunen toteaa.

Hoitamaton keliakia altistaa useille lisäsairauksille, jotka edellyttävät pitkäaikaista hoitoa ja aiheuttavat työkyvyttömyyttä. Näitä ovat mm. osteoporoosi, anemia ja pahimpana vaihtoehtona ohutsuolen pahanlaatuinen syöpä.

– Keliakiakorvauksen palauttaminen olisi tarpeen yhdenvertaisuuden ja inhimillisyyden nimissä, mutta se auttaisi myös ehkäisemään ennalta sairauksia, joiden hoito maksaa monin verroin enemmän.