Anneli Kiljunen iloitsee Saimaan huomioinnista vuoden 2021 budjetissa

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta on tänään hyväksynyt mietintönsä vuoden 2021 budjetiksi. Budjetissa huomioitiin Saimaan vesistöalue myöntämällä Pidä Saaristo Siistinä ry:lle huoltoaluksen hankintaan 500 000 euroa. Lisäksi Luontopalvelut valmistelevat hakemusta, jossa ”Saimaan norppasaaristoja” esitetään Unescon maailman luonnonperintökohteeksi.

– Pidä Saaristo Siistinä ry tekee tärkeää työtä Suomen merialueiden ja sisävesien, rantojen ja saariston puhtaana pitämäiseen. Järjestölle myönnettiin jo vuonna 2018 aluksen hankintaan, mutta hankkeen valmistelun pitkittymisen vuoksi järjestöllä oli tarve rahoituksen uusimiseen. Pidän Saimaan puhtaana pitämisen kannalta tärkeänä, että hanke saadaan nyt liikkeelle, iloitsee Anneli Kiljunen

– Saimaan norppasaariston nimeäminen maailman luontoperintökohteeksi on alueelle erittäin merkittävä ja ansaittu status. Norppasaaristot on perustettu erityisesti tämän maailmassa ainutlaatuisen eläimen lisääntymis- ja elinalueiden suojelemiseksi, sanoo Kiljunen

– Maailmanperintöstatuksen saaminen edistää alueen toimijoiden yhteistä vastuunottoa alueesta ja samalla se edistää Saimaan matkailubrändiä paljon merkittävämmin kuin kansallispuistot. Tällä on merkittäviä aluetaloudellisia vaikutuksia Saimaalle samalla kun yhteisen vastuun kantaminen alueesta, päättää Anneli Kiljunen.