Anneli Kiljunen: Hallituspuolueiden välinen kiistely kaataa rajoitukset alkoholimainontaan

SDP:n kansanedustaja Anneli Kiljunen pelkää, että laki tiukemmasta alkoholimainonnasta kaatuu hallituksen eripuraan. Hänen mukaansa peruspalveluministeri Paula Risikon valmistelema alkoholimainontaa rajoittava lakihanke on edistynyt nihkeästi ja nyt vaikuttaa pahasti siltä, että ministeri Risikko ei edes halua sitä tämän eduskunnan käsittelyyn.

– Tämänkin lainmuutoksen Keskustan ja Kokoomuksen väliset erimielisyydet ovat nyt estämässä. Näyttää siltä, että tärkeä tavoite alkoholinkäytön vähentämisestä jää Kokoomuksen ja Keskustan välisten ristiriitojen takia toteuttamatta.

– Ministeri Risikko on kuluttanut viimeiset pari vuotta asettamalla työryhmän toisensa jälkeen alkoholimainontaa käsittelemään. Lopulta eduskunnan enemmistö allekirjoitti Inkeri Kerolan (kesk.) lakialoitteen alkoholin mielikuvamainonnan kieltämisestä.

Estääkseen tämän aloitteen esittämät todelliset tiukennukset ministeri Risikko lähti jälleen kerran sorvaamaan uutta lakiesitystä. Kokoomusministeri esitteli eilen kuitenkin esityksen, joka on lähinnä kosmeettinen ja jälleen kerran lähempänä panimoteollisuuden kuin kansalaisjärjestöjen kantaa.

– Kaiken huipuksi myös keskusta näyttää livenneen pois oman aloitteensa takaa. Tämä on todella valitettavaa, sanoo Kiljunen.

Kiljusen mukaan alkoholin mielikuvamainonnan kiellolla voitaisiin tutkitusti ja tehokkaasti vaikuttaa nuorten asenteisiin alkoholia kohtaan.
– Nythän alkoholinkäyttö alkaa usein jo alle 14-vuotiaana. Alkoholin mielikuvamainontaan tulee puuttua tiukoin ottein”, Kiljunen painottaa