Anneli Kiljunen: Hallituksen lisäbudjettiele vanhuspalveluille jäi valjuksi – 0,7-lakialoite torpattiin samana päivänä valiokunnassa

15.2.2019

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Anneli Kiljunen on pettynyt hallituspuolueiden päätökseen kaataa tänään sosiaali- ja terveysvaliokunnassa opposition yhteinen lakialoite ympärivuorokautisen hoivan yksiköiden 0,7 sitovan vähimmäishoitajamitoituksen säätämisestä lakiin.

Paikkauksena vanhuspalvelujen ongelmaan hallitus on tänään julkistetussa vuoden ensimmäisessä lisätalousarviossa luvannut vanhus- ja vammaispalveluille sekä varhaiskasvatukselle määrärahalisäyksen, joka toisi valvontatehtäviin aluehallintovirastoihin, Valviraan ja sosiaali- ja terveysministeriöön yhteensä 15–16 henkilötyövuotta lisäresursseja.

– On hyvä ja kannatettava asia, että valvontaa lisätään, mutta vanhustenhoidon tilanteen parantamiseen tämä ei valitettavasti kuitenkaan riitä. Valvonnalla ei voida ratkaista ongelmaa, jonka syy on liian vähäinen hoitajamäärä.

– Erityisen ikävää on, että tänään, samana päivänä, jolloin valvontaan saatiin tämä lupaus 15-16 hengen lisäresurssista, hallitus päätti sosiaali- ja terveysvaliokunnassa hylätä äänin 10-7 opposition yhteisen lakialoitteen sitovasta 0,7 minihoitajamitoituksesta. Se olisi ollut vahva toimenpide, jolla ongelmia olisi voitu ehkäistä ennalta ja samalla varmistaa ikäihmisille hyvä, ihmisarvoinen hoiva sekä alan työntekijöille heidän tarvitsemansa resurssit.