Anneli Kiljunen: Hallitukselta ripeitä toimija yritysten pelastamiseksi

– Suomen hallitus on osoittanut tänään toimillaan nopeatoimista ja merkittävää johtajuutta poikkeusoloissa. Näillä toimilla Suomi varmistaa, että selviämme mahdollisimman pienin vaurioin niin yksilön kuin myös yritysten kannalta, toteaa kansanedustaja Anneli Kiljunen.

Hallitus on päättänyt laajasta 15 miljardin euron pelastuspaketista, jolla estetään suomalaisten yritysten konkurssit, torjutaan kassakriisiä sekä tuetaan yksittäisten ihmisten toimeentuloa kriisitilanteessa. Näiden lisäksi terveydenhuollon toimintaedellytyksiä vahvistetaan entisestään. Tukitoimet ovat mittavia ja ehdottoman tärkeitä, Kiljunen linjaa.

– On erittäin tärkeää, että hallituksen toimien avulla me voimme tukea yrityksiä selviytymään tämän vaikea ajan yli. Tämä on tärkeää niin yritykselle kuin siellä työskenteleville palkansaajille, Kiljunen toteaa.

Tukitoimet tulevat auttamaan kaikkia yrityksiä, niin pk-yrityksiä, freelancereitä sekä itsensätyöllistäjiä. Yrittäjillä tulee olemaan oikeus työttömyysturvaan, mikäli yrityksen toimintaedellytykset ovat heikentyneet merkittävästi koronan vuoksi. Suuri osa yrityksistä ovat pieniä ja haavoittuvia, meidän tulee auttaa ja tukea myös heitä, Kiljunen toteaa.

Myös työntekijöiden tilannetta helpotetaan mm. työttömyysturvan tasoa parannetaan väliaikaisesti poistamalla työttömyyden alun viisi omavastuupäivää.

Olin tyytyväinen hallituksen yhteisestä toiveesta, etteivät kunnat nyt irtisanoisi tai lomauttaisi henkilöstöään. Aika on todella vaikeaa myös kunnissa, jonka takia on tärkeää, että valtio tulee tukemaan myös kuntien tilannetta mahdollisimman pian, Kiljunen sanoo.