Anneli Kiljunen: Asiakkailla oikeus omiin rahoihinsa

Kansanedustaja Anneli Kiljusen mukaan asiakkaiden on saatava rahaa myös pankkikonttoreista, ei vain automaateilta.

– Tällä hetkellä pankeilla ei ole laissa velvoitetta jakaa rahaa asiakkaille konttoreista. Tämän seurauksena mm. Lahden seudulla toimivat Nordea-pankit ovat tehneet alustavan päätöksen, että asiakkaat eivät saisi rahaa konttoreista ensi vuoden helmikuusta alkaen.

Anneli Kiljunen jätti perjantaina 9.12. hallitukselle toimenpidealoitteen, jossa pankit velvoitetaan antamaan rahaa asiakkaille myös konttoreista.

Kiljusen mielestä varsinkin ikääntyneet ja muistisairaat ihmiset joutuvat syrjittyyn ja turvattomaan asemaan.

– Oman pankkitilin käyttö on perusoikeus. Jokaisella kansalaisella pitää olla mahdollisuus nostaa turvallisesti rahaa omalta tililtään. Ei voi olla, että pankeilla on mahdollisuus lakkauttaa rahan antaminen pankkikonttoreista. Hallituksen on valmisteltava lainsäädäntö, jolla turvataan jokaisen kansalaisen oikeus saada rahaa pankkikonttoreista, vaatii Kiljunen.

Lahden seudulla tehty päätös säikytti monia. Etenkin ikääntyvät ja muistisairaat ihmiset ovat välttäneet korttien käyttöä, koska tunnuslukuja on vaikea muistaa ja lapulle kirjoitettu tunnusluku on suuri turvallisuusriski niin pankkiautomaateilla kuin myös kaupoissa. Siksi on tärkeää, että heillä on mahdollisuus saada käteistä rahaa pankista.