Alueelliset taidetoimipisteet säilytettävä

Eduskunnan Sivistysvaliokunnassa on käsittelyssä hallituksen esitys taiteenedistämiskeskuksen perustamisesta. SDP:n eduskuntaryhmän sivistysvaliokunnan edustajat pitävät esitystä monin osin hyödyllisenä ja tarpeellisena.

Sosialidemokraatit eivät kuitenkaan hyväksy esityksessä ehdotettua alueellisten toimipisteiden yhdistelemistä ja sitä kautta niiden vähentämistä.

– Yhdistämisellä haettu taloudellinen etu on hyvin pieni. Sitä vastoin paikallisesti vaikutukset tuntuisivat suurilta.  Alueellista monimuotoisuutta ei ole järkevää ohittaa. Alueellisten toimipisteiden yhdistämisen yhteydessä alueellista osaamista ei välttämättä otettaisi huomioon riittävällä tavalla, selventävät Sivistysvaliokunnan Sosialidemokraattiset kansanedustajat.

Sosialidemokraattiset kansanedustajat ilmaisivat myös huolensa, jos vertaisarviointi ei säily taidealakohtaisena asiantuntemuksena. Taiteen ja kulttuurin alueella toimivalla virkamiehellä, poliitikolla tai muulla henkilöllä ei pitäisi olla mahdollisuutta korvata taiteilijaa arviointiprosessissa.

Asia on parhaillaan sivistysvaliokunnan käsittelyssä ja ratkennee lähiviikkojen aikana. Käsittelyssä olevassa esityksessä taidetoimikunnat ja läänintaiteilijat säilyvät.