Alhainen äänestysprosentti vakava ongelma

SDP:n puoluehallituksen mukaan käytyjen EU-vaalien alhainen äänestysprosentti on vakava ongelma eurooppalaisen demokratian ja EU:n kehittämisen kannalta. Poliitikot eivät onnistuneet vakuuttamaan eurooppalaisia äänestämisen tärkeydestä. Poliittisten puolueiden ja erityisesti poliittisen vasemmiston on kiinnitettävä tähän ongelmaan erityistä huomiota. Usein äänestämättä jättävät juuri yhteiskunnan heikko-osaiset, jotka eniten tarvitsevat puolustajia.

Sosialidemokraattien puoluehallitus kiittää kaikkia SDP:n ehdokkaita Euroopan parlamentin vaaleissa äänestäneitä. SDP:n EU-vaaleissa valitut ehdokkaat Liisa Jaakonsaari ja Mitro Repo tekevät uudessa parlamentissa aktiivisesti töitä sosiaalisemman Euroopan puolesta.

Sosialidemokraatit kärsivät vaaleissa tappion sekä Suomessa että Euroopassa. Konservatiivien markkinoiden Eurooppa ja ääriliikkeet olivat vaalien voittajia. Eurooppa tarvitsee kuitenkin uuden suunnan. Työttömyys on noussut koko Euroopassa huolestuttavaa vauhtia. Vuoden loppuun mennessä Euroopassa uhkaa olla 27 miljoonaa työtöntä ja Suomessa yli 300 000. Finanssikriisinä alkanut kansainvälinen taantuma näkyy miljoonien eurooppalaisten arjessa.

Puoluehallitus lähettää yhtenäisen ja vahvan viestin sosialidemokraattien työn jatkamisesta Suomessa ja Euroopassa työttömyyden kasvun torjumiseksi. Tarvitsemme eurooppalaisen strategian, jolla vastaamme samanaikaisesti työllisyyskriisin ja ilmastonmuutoksen meille asettamaan haasteeseen. Tässä työssä pidämme kiinni arvoistamme, oikeudenmukaisuudesta, vapaudesta ja tasa-arvosta.