Alalle sopimaton hoitaja vaarantaa potilasturvallisuuden

Merja Mäkisalo-Ropponen

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen perää välittömiä toimia, jotta sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan pyrkivien soveltuvuus testataan ennen opiskelun alkamista ja alalle sopimattomat ohjautuvat jollekin muulle työpolulle.

– Sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan pyrkiviltä poistuivat soveltuvuuskokeet vuoden 2016 alussa. Näin ollen esimerkiksi lähihoitajaksi pääsee nykyisin opiskelemaan käytännössä kuka tahansa. Valitettavasti kaikki eivät sovellu hoitoalalle, työhön, joka on vaativaa ja johon kuuluu iso vastuu hoidettavista ihmisistä. Vaikka hoitoalalla on pulaa työvoimasta, ei hyvän ammattitaidon kriteereistä voida tinkiä piiruakaan. Tilanne johtaa vakavaan potilasturvallisuuden vaarantumiseen, varoittaa Mäkisalo-Ropponen.

Hän nosti asian esille useampaan otteeseen jo vuosi sitten soveltuvuuskriteereitä muutettaessa. Hän kysyi mm. kirjallisessa kysymyksessään opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle miten hoitoalalle sopimattomien henkilöiden pääsy koulutukseen aiotaan estää.

Nyt huoli on osoittautunut todeksi, ja asian ovat nostaneet esille niin sosiaali- ja terveysalaa valvova Valvira, ammattiliitot kuin oppilaitoksetkin.

– Valviran ja muiden tahojen huoli on otettava vakavasti ja asiasta vastaavan ministerin on välittömästi ryhdyttävä toimiin, jotta alalle saadaan jossain muodossa pakolliset soveltuvuuskokeet, vaatii Mäkisalo-Ropponen.

Erityisen huolissaan Mäkisalo-Ropponen on muistisairaiden vanhusten hoidosta. Hän toimii myös Muistiliiton hallituksen puheenjohtajana.

– Tutkimusten mukaan vanhukset joutuvat kokemaan jopa kaltoinkohtelua, johon yhtenä syynä ovat alalle sopimattomat hoitajat. Kyse on ihmisarvon kunnioittamisesta ja oikeudesta hyvään elämään kaiken ikäisenä ja kuntoisena.