Al-Taee ja Hopsu: Ukrainalaisia autettava – viisumivapaus myönnettävä vakavasti loukkaantuneille ja haavoittuneille siviileille!

Kansanedustajat Hussein al-Taee (sd.) ja Inka Hopsu (vihr.) jättivät tänään perjantaina 25.2.2022 toimenpidealoitteen, jossa edustajat vaativat hallitusta ryhtymään “toimenpiteisiin viisumiuudistuksen selvittämiseksi, jotta vakavasti sairaita ja loukkaantuneita siviileitä tai humanitaaristen syiden perusteella voitaisiin tarvittaessa tuoda Suomeen hoitoon. Tämän lisäksi tulisi tehdä viisumiuudistus, joka mahdollistaisi omaisen mukaantulon.”

– Tällä hetkellä Suomen laki ei mahdollista vakavasti sairaiden tai haavoittuneiden siviilien evakuoimista Suomeen konfliktimaista, vaikka tälle olisi suuri tarve. Kyse on ihmisistä, jotka tarvitsevat välittömästi laadukasta terveydenhoitoa. Suomella on velvollisuus auttaa ihmisiä, jotka kaipaavat eniten apua, al-Taee avaa.

– Ukrainan valtio ja ukrainalaiset tarvitsevat nyt kaiken tuen Venäjän yksipuolista hyökkäyssotaa vastaan. Suomi voisi reagoida nopeasti ja sallia ukrainalaisten loukkaantuneiden siviilien evakuoimisen Suomeen hoidettavaksi. Läheisen perheen tuki on traumaattisen tapahtuman kokeneelle elintärkeää, joten loukkaantuneen lähiomaisten tulisi päästä heidän mukanaan Suomeen, Hopsu jatkaa.

– Ihmisoikeudet ovat luovuttamattomia myös kriisien aikana. Suomi suuntaa humanitaarista apua sinne, missä avuntarve ja hätä ovat suurimmat, lähtökohtana humanitaariset periaatteet ja luotettavat tarvearvioinnit. Humanitaarinen apu pelastaa ihmishenkiä, lievittää inhimillistä hätää ja ylläpitää ihmisarvoa kriisien aikana. Sodan lisäksi Ukrainassa on humanitaarinen kriisi, al-Taee muistuttaa.

– Toimenpidealoitteella haluamme hallituksen selvittävän mahdollisuuksia viisumiuudistuksen päivittämiseen humanitaaristen syiden perusteella. Viisumiuudistus olisi tärkeä tuen osoitus hätää kärsiville, nyt ennen kaikkea ukrainalaisille, jotka ovat joutuneet Venäjän voimapolitiikan kohteiksi. Aikaisempia kielteisiä oleskelulupapäätöksiä tulisi myös tarkastella nopeasti uudelleen. Suomen on etsittävä koko ajan vaihtoehtoisia tapoja auttaa hädänalaisia, Hopsu päättää.

Lisätiedot:

Hussein al-Taee, p. 09 432 3006