Ahtisaari ja Urpilainen: pohjoismainen malli turvataan vain uudistamalla

Presidentti Martti Ahtisaari ja SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Jutta Urpilainen peräävät pohjoismaisen hyvinvointimallin uudistamista. Helsingissä Työväen Sivistysliiton tilaisuudessa puhuneet Ahtisaari ja Urpilainen totesivat pohjoismaisen mallin olevan globaalien haasteiden edessä. Presidentti Ahtisaari muistutti globaalien ilmiöiden haastavan myös pohjoismaisen mallin turvallisuuden.

– Nuorisotyöttömyys on kasvanut paitsi länsimaissa, myös globaalisti. Se on inhimillisen ja taloudellisen tragedian lisäksi myös turvallisuusongelma. Pohjoismainen malli perustuu luottamukselle, vakaudelle ja sopimiselle. Meidän tulee kyetä uudistamaan pohjoismaista malliamme niin, että se vastaa myös tulevaisuuden haasteisiin, Ahtisaari sanoi.

Urpilainen puolestaan muistutti eriarvoisuuden kasvaneen maailmassa. Pohjoismainen malli on sen sijaan perustunut tasa-arvolle. Urpilainen pitikin tärkeinä toimenpiteitä sekä kansallisella, Euroopan että globaalilla tasolla.

– Kansallisella hyvinvointi-, vero-, tulonsiirto- ja työllisyyspolitiikalla kyetään vahvistamaan tasa-arvoa. Kansainvälisesti voimme kitkeä veronkiertoa, suitsia heikoimpiin kipeimmin iskevää ilmastonmuutosta sekä avoimesti pohtia veroharmonisaatiota esimerkiksi tiettyjen verolajien minimikantojen muodossa, Urpilainen totesi.

Molemmat näkevät uudistamisen välttämättömäksi pohjoismaisen hyvinvointimallin turvaamisessa. Väestö ikääntyy pohjoismaissa ja nopeimmin Suomessa. Tämä yhdessä työmarkkinoiden polarisaation eli eriytymisen kanssa haastaa hyvinvointivaltion rahoituspohjan.

– Pohjoismainen malli perustuu työhön ja osaamiseen. Tarvitsemme hyvinvointivaltion rakenteiden kuten peruskoulun viemistä 2020-luvulle. Toisaalta tarvitsemme uutta työtä osaamisyhteiskunnan ammattilaisille. Tämä edellyttää uudenlaista ajattelua niin yrityksissä, julkisella sektorilla kuin myös korkeakouluissa. Hyvinvointivaltio on uudistettava turvallisesti ja yhdessä, molemmat vaativat.