62 rikkainta omistaa yhtä paljon kuin 3,5 miljardia ihmistä – Rinne: ”Ei tervettä tai hyväksyttävää”

Antti Rinne

Kansainvälisen hyväntekeväisyysjärjestö Oxfamin tuoreen raportin mukaan maailman 62 rikkainta omistaa saman verran kuin köyhin puolikas maapallon väestöstä. Siis 62 ihmistä omistaa yhtä paljon kuin 3,5 miljardia ihmistä. Tämä ei ole millään tavalla tervettä tai hyväksyttävää.

SDP:n tavoitteena on aina ollut varallisuuden reilumpi jakaantuminen niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Globalisaatio on hyvä asia, mutta se ei itsessään pysty korjaamaan tällaista valtavaa eriarvoisuutta. Jokainen tietää, että keinoja kyllä on, mutta se vaatii poliittista tahtoa. Oxfamin mukaan suurin syy eriarvoisuuden rajulle kasvulle on superrikkaiden verovälttely.

SDP on tehnyt pitkään töitä verovälttelyä vastaan. Meidän tavoitteenamme on sulkea veroparatiisit. Veronkierto on pahinta mahdollista vapaamatkustajuutta, ja yhdenkään vastuullisen puolueen tai yhteiskunnan ei pidä hyväksyä sitä.

Suomessa on perinteisesti ymmärretty, että mitä pienemmät hyvinvointi- ja tuloerot ovat ihmisten välillä, sitä yhtenäisempi on yhteiskunta. SDP:n mielestä ”olemme kaikki samassa veneessä” on aina parempi perusfilosofia kuin ”jokainen on oman onnensa seppä”. Tästä ajattelutavasta kannattaa pitää kiinni ja sen pitää myös näkyä politiikassa.

Sosialidemokraatit tekevät jatkossakin töitä sen eteen, että veroparatiisit suljetaan. Vaadimme myös, että Sipilän hallitus ottaa tämän asian vakavasti. Pelkät puheet eivät yksinkertaisesti enää riitä. SDP:llä on valmis 23 kohdan harmaan talouden vastainen ohjelma. Annan sen ohjelman mielelläni Sipilän, Soinin ja Stubbin käyttöön. Veronkierron ja veroparatiisien vastaisen työn pitäisi olla jokaisen puolueen yhteinen asia, sillä se jos mikä suojelee ihmisten ja yhteiskunnan etua.

Eriarvoisuus tekee ihmiskunnalle samaa kuin ilmastonmuutos tekee maapallolle: Se tukahduttaa, vie toivoa ja on turvallisuusriski. Eriarvoisuus ei katoa maailmasta tämän hallituskauden aikana. Se ei ehkä katoa edes elinaikanamme, mutta me voimme ja meidän pitää toimia nyt.

Antti Rinne
SDP:n puheenjohtaja