Satu Taavitsainen

Taavitsainen: Soini heittäytyi selälleen EU:n edessä

SDP:n kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Satu Taavitsainen moittii jyrkin sanoin perussuomalaisten puheenjohtajaa Timo Soinia, jonka esityksestä ulkomaalaisten rekkojen tuloa Suomen teille helpotetaan. Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajuus on myös perussuomalaisilla ja kaikki avaimet olivat heidän käsissään puolustaa suomalaista kuljetusalaa.
– Viime hallituskaudella ulkomisteri Erkki Tuomioja (sd) seisoi vankasti liikenneministerin rinnalla puolustaen suomalaisia kuljetusyrittäjiä ja kuljettajia. Nyt ulkoministeri Soinin linjaus avaa kuljetusmarkkinoita ulkomaisille rekoille, sanoo Taavitsainen.
– Tanska aikoo käyttää korttinsa. Yhteispeli asiassa Tanskan ja Suomen kesken toimi viime kaudella – miksei enää ulkoministeri Soinin aikaan? Taavitsainen kysyy.
– Mielestäni Soinin ei missään nimessä olisi pitänyt heittäytyä selälleen ja jättää peliä kesken. Pelottelu EU:n tuomioistuimella tai sakoilla ja vahingonkorvauksilla on turhaa, sillä niistä ei ole käytännössä riskiä. Ihmettelenkin tällaista lepsuilua, että ministeri Soini antaa Suomen pelata itsensä ulos vapaaehtoisesti. Nyt olisi pitänyt olla sinnikäs ja katsoa kortit EU:n kanssa loppuun saakka, sanoo Taavitsainen.
Taavitsainen sanoo valiokunnan asiantuntijakuulemisessa tulleen esille, että käytännössä Suomella ei ole riskiä taannehtivista sakoista tai vahingonkorvausvelvollisuudesta. Euroopan unionin tuomioistuimen vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan vahingonkorvausvastuu tulee kyseeseen vasta kolmen edellytyksen täyttyessä:
1. rikotun oikeusnormin tarkoituksena on antaa oikeuksia yksityisille
2. rikkominen on riittävän ilmeistä
3. yksityiselle aiheutunut vahinko on välittömässä syy-yhteydessä rikkomiseen
– Kyseiset edellytykset eivät täyty, sillä Suomen kansallinen lainsäädäntö ei ole suorassa ristiriidassa EU-asetuksen kanssa. Vahingonkorvaus ulkomaiselle yritykselle tulee kyseeseen vain siinä tapauksessa, että Suomi aiheuttaisi lainsäädännöllään todellista vahinkoa olemassa olevalle yritykselle, jatkaa Taavitsainen.
– Lisäksi yrityksen tulee pohjata vahingonkorvausvaatimuksensa ja -laskelmansa siihen, että se maksaisi Suomessa tehdystä työstä Suomen työlainsäädännön ja työehtosopimuksen mukaiset palkat ja korvaukset. Tämä viimeistään poistaa riskin vahingonkorvauksista. On yleisesti tiedossa, että halvemman palkkatason EU-maista tulevat yritykset toimivat vastoin Suomen työlainsäädäntöä, Taavitsainen sanoo.
Taavitsaisen mukaan hallituksen olisi pitänyt pohtia ratkaisumalleja, joilla olisi haettu pysyvää laajempaa ratkaisua itse ongelmaan ilman, että tehdään muutoksia heti omaan kansalliseen lainsäädäntöön. Tulossa oleva EU:n maantiepaketti olisi antanut tähän mahdollisuuden.
– Lähetettyjen työntekijöiden direktiiviin hallitus ei myöskään halunnut tehdä omia kansallisia tiukennuksia, vaikka SDP niitä vastuullisesti esitti. On olemassa se vaara, että lähetettyjen työntekijöiden lain soveltamisen myötä EU poistaa ulkomaisia kuljetuksia koskevat keikkojen lukumäärät kokonaan. Tämä tuli esille valiokunnan kuulemisessa ja oli hyvin tiedossa myös liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajalla Ari Jalosella (PS).
– Hallituksen olisi ehdottomasti kannattanut niin pitkään kuin mahdollista, pitää kiinni Suomen kansallisista säännöksistä, sekä tehdä niin tiukka soveltaminen lähetettyjen työntekijöiden direktiiviin kuin mahdollista, koska Suomen etu on työpaikat Suomessa, päättää Taavitsainen.