Filatov: Vaaleilla ja vallalla on sukupuoli

– Demokratia tarvitsee naisia ja naisten osaamista. Valtiossa kuin valtiossa naisia on puolet kansalaisista. Naisille kuuluu myös puolet vallasta. Vaaleilla on sukupuoli, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov muistuttaa UN Womenin konferenssissa Marokossa.

Suomessa naisten osuus edustuksellisen demokratian elimissä eduskunnassa ja kuntien valtuustoissa on noussut historiallisesti sitä myötä kun naisten aktiivisuus äänestäjinä on noussut. Läpimenneiden naisten määrää on nostanut se, että naisten määrä on lisääntynyt puolueiden ehdokaslistoilla. Filatovin mukaan naisten vahva osallisuus ei synny hetkessä, eikä pelkällä lainsäädännöllä.
– Tarvitaan naisia, jotka ovat valmiita laittamaan itsensä alttiiksi ja tekemään työtä saadakseen osansa vallasta. Valtaa ei koskaan anneta, se pitää aina ottaa.

Vaikka naiset ovat saavuttaneet täydet poliittiset oikeudet maailmanmittakaavassa, erilaiset stereotypiat ja roolimallit yrittävät työntää naisia pois vallasta.
– Naisten johtajuutta tutkittaessa on selvästi käynyt ilmi, että naisjohtajien puutteeseen vaikuttaa mm. asenteet, stereotypiat, kulttuuri, perhevapaat siellä missä niitä on, koulutusvalinnat, naisten oma aktiivisuus, liiallinen itsekritiikki, työn ja yksityiselämän yhteensovittamisen vaikeus, verkottumisen ja esikuvien puute sekä käytännön mentorien puute.

Filatovin mukaan kansanedustajuus ei automaattisesti turvaa vaikutusvaltaa.
– Valta on eduskunnassakin otettava. Kotiläksyt on luettava ja asioihin on perehdyttävä. Eikä pahitteeksi ole sekään, että yrittää ymmärtää miehisen vallankäytön logiikkaa.

Tasa-arvo ei ole vain naisten asia. Filatovin mukaan tasa-arvotyössä on tärkeää huomioida myös miehet.
– Suomessa esimerkiksi miesten naisia huomattavasti alhaisempi elinikä on iso tasa-arvohaaste.

Filatov puhui UN Womenin ja Marokon sisäministeriön naisjohtajuutta vahvistavassa konferenssissa El Jadidassa keskiviikkona 27.11.