
Olen koulutukseltani terveystieteiden tohtori, työnohjaaja, sairaanhoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja. Olen myös ammatillinen opettaja ja toimin pitkään opettajankouluttajana ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Perustin viime vuonna yrityksen, jossa teen työyhteisösovitteluja, työnohjausta ja koulutusta. Olen kouluttautunut myös rikos- ja riita-asioiden sovitteluun. Olen toiminut melkein koko elämäni erilaisissa luottamustehtävissä. Olen toiminut luottamusmiehenä ja varapääluottamusmiehenä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, olen ollut OAJn opettajankoulutustyöryhmän jäsen sekä AO:n hallituksen jäsen. Olen myös kaupungin kulttuuriluotsi. Olen tottunut toimimaan erilaisten ihmisten kanssa ja hyvin erilaisissa tilanteissa. Työotteeni on sovitteleva, ihmisten yhdenvertaisuutta kunnioittava ja ratkaisusuuntautunut. Arvostan läsnäolevaa kohtaamista. Harrastan monipuolista liikuntaa, maalaan, kulutan kulttuuria ja luen kirjoja.
Important to me
Sovitteleva ja kuunteleva ote päätöksentekoon.
Poliittinen päätöksenteko kaipaa tällä hetkellä toisia kunnioittavaa ja kuuntelevaa, yhteisiin päämääriin pyrkivää keskustelutapaa. Repivällä populistisella puheella viedään keskustelu helposti pois käsiteltävistä asioista ja loukataan tahallisesti muita. Repivän keskustelun vallitessa Ihmisiin ja ympäristöihin kohdistuvien vaikutusten arviointi jää päätöksenteossa usein käsittelemättä.
Oppimisen rauha kouluihin.
Opettajat ja oppijat kaipaavat oppimiseen rauhaa opiskella ja opettaa. Laadukas oppiminen tapahtuu läsnäolevassa ja kuuntelevassa, turvallisessa oppimisilmapiirissä pätevien ja työstään innostuneiden opettajien avulla. Oppimisen tuen resurssit on vietävä tukea vaativille oppijoille. Erityisesti lapset tarvitsevat nykyistä paljon pienemmät ryhmät ja pienemmät tilat omaan oppimiseensa. Opettajien työhyvinvoinnista ja työssäjaksamisesta on huolehdittava työnohjauksella ja mentoroinnilla.
Maksuton harrastaminen jokaiselle nuorelle.
Yhteisöllinen harrastaminen tukee lapsissa ja nuorissa empatiaa, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä kokoaa heitä yhteen mielekkään tekemisen parissa. Monilla vanhemmilla ei ole tällä ´hetkellä varaa lastensa ja nuortensa harrastuksiin. Tällöin lapset ja nuoret jäävät pois siitä sosiaalisesta verkostosta, joka on heille tärkeä. Harrastukset auttavat esimerkiksi maahan muuttaneita lapsia ja nuoria integroitumaan yhteiskuntaan, oppimaan kieltä ja kulttuuria ja hankkimaan ystävyyssuhteita.