Janne Tolvanen

Olen 50-vuotias kasvatustieteiden maisteri ja luokanopettaja. Olen työskennellyt puolet elämästäni (25 v.) samalla Virojoen alakoululla luokanopettajana. Olen toiminut erilaisissa luottamustehtävissä OAJ:n Virolahden paik.yhdistyksessä sekä OAJ:n Kymenlaakson alueyhdistyksessä parinkymmenen vuoden ajan. Nyt meneillään oleva valtuustokausi on itselläni kolmas. Tämän kauden olen toiminut SDP:n valtuustoryhmämme puheenjohtajana. Kunnallisessa päätöksenteossa olen ollut tämän kauden teknisen lautakunnan varapuheenjohtaja. Olen ollut myös Virolahden vuokrataloyhtiöiden hallituksen jäsen ja Etelä-Kymenlaakson koulutuskuntayhtymän (Ekami) yhtymäkokousedustaja, ja viime vuoden lopulta myös samaisen yhtymän tarkastusltk:n jäsen.
Perheeseeni kuuluu vaimo ja kolme täysi-ikäistä lasta, jotka asuvat jo omillaan. Päiviä piristää 5-vuotias shetlanninlammaskoira Sylvi.
Important to me
Kasvatus ja koulutus
Kasvatus ja koulutus muodostaa nykyään kuntien suurimman ja sitä myötä myös tärkeimmän toiminta-alueen. Näen oppimisen polun yhtenäisenä polkuna, joka alkaa varhaiskasvatuksesta edeten perusopetuksen kautta 2. asteelle. Jokainen koulutusaste on oma tärkeä palanen lapsen/nuoren polulla. Tällä hetkellä suuri ongelma on lasten määrän raju lasku. Pidän tärkeänä pätevien opettajien rekrytoimista, koska heillä jos keillä on paras asiantuntemus ja kokemus opetuksesta sen eri asteilla.
Kunnan vetovoima ja yritysten toimintamahdollisuudet
Kunnan vetovoima koostuu monista eri asioista, joista keskeisimmät ovat kaavoitus, toimivat peruspalvelut ja yritystoiminnan mahdollisuuksien tukeminen. Kaavoituksessa on otettava huomioon se, että kunnassa on riittävästi sopivia maa-alueita erilaisen yritystoiminnan mahdollistamiseksi. Tällä tuetaan uusien yritysten asettumista kuntaan, ja sitä kautta työpaikkojen saamista ja verotulojen kerryttämistä kunnan kassaan. Riittävällä rahoituksella voidaan vastata kuntalaisten palvelutarpeeseen.
Toimivat peruspalvelut
Tällä hetkellä monella kunnalla on isoja haasteita peruspalveluidenkin laadukkaassa tuottamisessa, koska kuntien taloudellinen tilanne on yleisesti ottaen haastava. Tämän vuoksi on järkevää keskittyä ns. perusasioihin eli juurikin peruspalveluihin. Tuotetaan peruspalvelut laadukkaasti kuntalainen keskiössä. Ei kannata ”haaskata” kuntien vähiä rahoja monenlaisiin vapaaehtoisiin hankkeisiin, jos siihen ei oikeasti ole varaa. Mennään kuntalainen edellä talouden raamien sisällä.