Kaisa Korja

Kätilö, terveydenhoitaja
Age: 40
Municipality: Iisalmi

Olen Kaisa Korja ja ehdokkaana kuntavaaleissa Iisalmessa. Koulutukseltani olen kätilö-terveydenhoitaja ja työkokemusta minulta löytyy laajasti - vanhustyöstä vauvaperhetyöhön. Lisäkoulutuksena olen opiskellut myös ratkaisukeskeiseksi neuropsykiatriseksi valmentajaksi. Tällä hetkellä työskentelen lastensuojelun sijaishuollossa. Olen myös äiti kolmelle teinille. Tärkeimpänä teemana vaaleissa minulle on lasten ja nuorten hyvinvointi, erityisesti neuromoninaisten lasten ja nuorten yksilöllinen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa ja koulussa.

Important to me

Koululla on suuri merkitys lasten ja nuorten hyvinvoinnissa

Kuten vanha sanonta kertoo ; "Koulu on lasten työtä". Lapset ja nuoret viettävät suuren osan päivästään koulumaailmassa ja olisikin erittäin tärkeää, että jokainen tulisi kohdatuksi ja huomioiduksi yksillöllisesti päivän aikana. Ryhmäkokojen kasvaminen ei tue hyvinvointia ja erityisesti yläkoulussa tulisi olla enemmän koulunkäynninohjaajia tukemassa oppimista.

Jokaisella varhaiskasvatuksen ja koulun opetukseen osallistuvalla henkilöllä tulisi olla tasa-arvoinen mahdollisuus saada koulutusta neuromoninaisuudesta

Esimerkiksi luokanopettajien koulutukseen kuuluva opetus neuromoninaisuudesta on vain pintaraapaisu siitä mitä kaikkea siihen kuuluu. Jokainen neuromoninainen lapsi ja nuori on yksilöllinen ja ansaitsee tulla kohdatuksi yksilönä. Tarjolla on eri laajuisia koulutuksia neuromoninaisuudesta ja mielestäni olisi erittäin tärkeää, että kaupunki työnantajana tarjoaisi kaikille opetukseen osallistuville henkilöille vähintään 5 opintopisteen laajuisen koulutuksen neuromoninaisuudesta eli ns. mini-Nepsyn

Nepsy-valmentajan palkkaaminen kouluille

Iisalmessa on vähäisesti tarjolla nepsy-valmennusta. Nepsy-valmentajan palkkaaminen kouluille jalkautuvana työntekijänä toisi uudenlaista näkemystä ja keinoja neuromoninaisten lasten ja nuorten koulunkäynnin tukemiseen. Tällä olisi suuri merkitys myös kodin ja koulun yhteistyön, ja ennen kaikkea yhteisen näkemyksen löytämisen kannalta, kuinka pystymme tukemaan yksilöllisesti lapsen ja nuoren koulunkäyntiä. Vahvuuksien huomioimisella on suuri merkitys lapsen ja nuoren itsetunnolle.