
Olen 38-vuotias tamperelainen tutkija, kätilö ja perheenäiti. Ennen siirtymistäni tutkimustyöhön olen toiminut yli 15 vuotta terveydenhuollon tehtävissä sekä käytännön hoitotyössä että esihenkilönä. Tutkimushankkeissa, joissa olen mukana, tarkastellaan esimerkiksi kriisinkestävyyttä, päätöksenteon tietoperusteisuutta, hyvinvointialueiden vaikuttavuuden johtamista sekä moniammatillista yhteistyötä. Taustani vuoksi minulla on laaja-alainen ymmärrys hyvinvointipalveluista sekä teoriassa että käytännössä, ja koen tästä olevan hyötyä myös aluepäättäjänä toimiessa.
Important to me
Asukas ja asiakas keskiöön
Hyvinvointialueen palvelujen järjestämisessä on ehdottoman tärkeä ottaa huomioon alueen väestön, asukkaiden ja asiakkaiden, palvelutarpeet. Keskittymällä vain kustannuksiin saatetaan tehdä ratkaisuja, jotka näennäisesti tuottavat säästöjä, mutta eivät todellisuudessa tuota arvoa palveluja käyttäville ihmisille. Tällöin hukkaamme kaikkien resursseja; niin osaamista, aikaa kuin rahaa.
Henkilöstön ääni kuuluviin
Palveluja tuottavat ja tarjoavat ammattilaiset ovat avainasemassa kertomassa siitä, mitkä käytännöt toimivat tai eivät toimi, ja mitä edellytyksiä tai tarpeita on sille, että he pystyvät tekemään työtään laadukkaasti ja eettisesti. Siksi henkilöstön äänen pitää kuulua myös, kun muodostetaan päätöksenteon tietopohjaa.
Tilaa kehittämiselle
Hyvinvointialueiden perustamisen tarkoituksena on ollut kehittää palvelujärjestelmää sellaiseksi, että se tarjoaa yhdenvertaisia palveluita, auttaa kaventamaan hyvinvointieroja ja kohdentaa käytettävissä olevat resurssit oikein. Tavoitteisiin pääseminen edellyttää tilaa ja aikaa sekä organisaation sisällä tapahtuvalle että hyvinvointialueiden väliselle yhteiselle kehittämiselle ja oppimiselle.