SDP:n Filatov Jyväskylässä: Seuraavan hallituksen katse sosiaaliturvan uudistamiseen

SDP:n kansanedustaja, eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov vaatii, että seuraavan eduskuntakauden yksi suurimmista ja tärkeimmistä uudistuksista kohdistetaan sosiaaliturvaan. Meidän on sovitettava yhteen tulonsiirtoja ja yksinkertaistettava palvelujärjestelmää, joka voi toimia myös alentuneen työkyvyn tukena.

– Nykyinen järjestelmä on monimutkainen ja ihmiset jopa tippuvat eri tukimuotojen väliin.

– Pitkäaikaissairaiden työttömien näkökulmasta on tärkeää, että palvelut toimivat saumatta yhteen. Kyse on työvoimapalveluista, kuntoutuksesta, sosiaaliturvasta, terveydenhuollosta ja monesta muusta. Jos oikea tuki ei löydy ajoissa, voidaan aiheuttaa mittaamattomia vahinkoja yksilön elämälle, sanoo Filatov.

– Yhteiskunnan on oltava se turvaverkko, joka mahdollistaa täyden elämän sairaanakin. Osatyökykyisten työllistäminen on koko yhteiskunnalle ja tulevaisuudelle tärkeä asia. Tarvitaan erilaisiin tilanteisiin parhaiten joustavia tuen muotoja, niin työntekijöiden kuin työnantajien näkökulmasta.

Filatov pitää tärkeänä, että työvoimapolitiikan aktiivimallissa otetaan huomioon pitkäaikaissairaus. Vähintä, mitä hallitus voi pikaisesti tehdä on se, että terveydellinen kuntoutus on hyväksytään aktiivisuusehdon täyttäväksi aktiivisuustoimeksi. Työttömyysturvan leikkuri ei saa rangaista sairaudesta.

– Iso osa työkyvyn alenemista voidaan kompensoida palveluilla, apuvälineillä, sopivilla työjärjestelyillä, työnkuvan muokkauksella tai kuntoutuksella. Työkykyä ja työssä pysymistä kannattaa – ja pitää – tukea. Tämä on myös iso yhdenvertaisuuskysymys, päättää Filatov.

Tarja Filatov puhuu Reumayhdistyksen juhlassa Jyväskylässä tänään klo 13.