Lindtman puolustaa Niinistöä ja varoittaa Orpon kuntakuprusta

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman puolusti voimakkaasti presidentti Niinistöä puheessaan eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Vaasassa ja piti hyvänä asiana sitä, että Niinistö jatkaa Koiviston, Ahtisaaren ja Halosen tavoin aktiivisena toimijana. Hänen mukaansa presidentti on hoitanut ulkopolitiikkaa menestyksellisesti ja Suomen etujen mukaisesti.

– Yhdysvaltain ja Venäjän presidenttien tapaaminen Helsingissä oli tärkeä kansainvälisen vuoropuhelun kannalta. Samalla se oli myös tunnustus Suomen tasapainoiselle ja luotettavalle ulkopoliittiselle linjalle. Ulkopolitiikkaa presidentti on tehnyt hyvässä yhteistyössä hallituksen ja eduskunnan kanssa.

Lindtman myös kommentoi keskustelua presidentin ja työmarkkinajohtajien tapaamisesta.

– Jos presidentti haluaa ja on kykenevä vaikeassa tilanteessa edistämään hyviä työmarkkinasuhteita ja tekee sen yhteistoiminnassa pääministerin – ja jopa opposition – kanssa, on vaikea nähdä, mitä pahaa tässä on. Jos presidentti kaataisi työmarkkinasopimuksia tai lietsoisi yhteiskunnallisia vastakohtaisuuksia, kritiikkiin olisi aihetta. Nyt näin ei ole.

– Tänään kaiken sekavuuden keskellä on syytä puolustaa istuvaa presidenttiä ja hänen toimintamahdollisuuksiaan. Ulkopolitiikan hoidossa ja kansallisen eheyden vaalimisessa presidentti Niinistö saa arvostuksemme ja täyden tukemme. Suomen etu on aktiivinen, suomalaisten yhteisiä arvoja edustava, yhteistyöhön kykenevä presidentti.

Puheessaan Antti Lindtman myös nosti esiin huolensa kuntatalouden tilanteesta. Hallitus on pettämässä lupauksensa siitä, ettei se omilla toimillaan heikennä kuntien asemaa. Lindtmanin mukaan Orpon budjettiesitykseen on piilotettu tuntuva kuntakupru.

– Hallitus aikoo ensi vuoden budjetissa leikata roimasti kuntien valtionosuuksia ja toteuttaa tukun muita kuntiin kohdistuvia leikkauksia. Kokonaisuudessaan hallitus heikentää toimillaan kuntataloutta ensi vuonna noin 400 miljoonalla eurolla.

Lindtmanin mukaan hallitus vaikeuttaa kuntien asemaa tilanteessa, jossa kuntien menopaineet kasvavat jatkuvasti. Vanhuspalvelut vaativat lisää resursseja ja korjausvelka luo paineita kuntatalouteen. Hallitus myös käy kuntien kukkarolla tilanteessa, jossa kuntien verokertymä ei tule tänä vuonna juuri kasvamaan viime vuodesta.

– Hallitus on viime töikseen jättämässä perinnöksi kuntatalouteen aukon, joka saattaa tarkoittaa monissa kunnissa uusia leikkauksia ja veronkorotuksia. Ne näkyvät meidän jokaisen arjessa. Ne näkyvät suomalaisten hyvinvoinnissa ja tulevaisuuden kilpailukyvyssä.