Tino Pentti

Olen Tino Pentti, 23-vuotias sosionomi (AMK) ja työskentelen lastensuojelussa Varhalla. Päivittäisessä työssäni kohtaan lapsia ja nuoria eri taustoista sekä heidän perheitään, jotka tarvitsevat tukea eri elämäntilanteissa. Haluan vaikuttaa siihen, että jokaisella on oikeus turvalliseen lapsuuteen, laadukkaisiin palveluihin ja inhimilliseen kohtaamiseen niin sosiaali- kuin terveyspalveluissakin.
Laadukkaat palvelut eivät synny vain päätöksillä, vaan ne rakentuvat arjessa; ihmisten kohtaamisissa ja työntekijöiden jaksamisessa. Olen ehdolla, sillä haluan taata sosiaali- ja terveyspalveluiden laadun ja saavutettavuuden, sekä panostaa alojen työntekijöiden pysyvyyteen. Ennaltaehkäisevät palvelut ja ripeä pääsy hoidon piiriin ovat tulevaisuutta.
Minulle tärkeää
Ennaltaehkäisevät palvelut - Hyvinvointia ei pidä rakentaa kriisien varaan.
Oikea-aikainen tuki on paras keino turvata hyvinvointi. Panostamalla ennaltaehkäiseviin palveluihin, kuten mielenterveyteen, perheiden tukemiseen ja perusterveydenhuoltoon, voimme estää ongelmien kasvun ja vähentää kalliiden kriisipalveluiden tarvetta. Hyvinvointialueen on varmistettava, että palvelut ovat helposti saavutettavissa, tuki tarjotaan matalalla kynnyksellä ja palveluketjut ovat sujuvia, jotta ihmiset saavat apua silloin, kun sitä eniten tarvitaan.
Kestävä hyvinvointialue – taloudellisesti ja ekologisesti
Hyvinvointialueen on toimittava niin, että se kestää aikaa. Viisas taloudenpito tarkoittaa investointeja ennaltaehkäiseviin palveluihin, jotta voimme vähentää lyhytnäköisiä säästötoimia. Hyvinvointialueen hankintojen on tuettava energiatehokkuutta, kestäviä ratkaisuja ja digitaalista kehitystä. Kestävyys ei tarkoita leikkauksia, vaan järkeviä päätöksiä, joilla turvataan hyvinvointi myös tuleville sukupolville.
Hyvinvoivat työntekijät takaavat hyvät palvelut
Työntekijöiden hyvinvointi on avain laadukkaisiin palveluihin. Jatkuva vaihtuvuus lisää riskejä asiakas- ja potilasturvallisuudelle, erityisesti asiakassuhteissa, joissa pysyvyys on tärkeää. Veto- ja pitotekijöillä, kuten kilpailukykyisellä palkkauksella, joustavilla työajoilla ja hyvälla työyhteisöllä, voimme houkutella osaajia ja pitää heidät alalla. Hyvinvoivat työntekijät pystyvät tarjoamaan parasta mahdollista tukea ja hoitoa, joka näkyy positiivisesti palveluiden laadussa.