Merja Jalkala

Projektipäällikkö, kauppatieteiden maisteri
Ikä: 36
Hyvinvointialue: Pohjois-Savo
Kunta: Kuopio
Kaupunginosa: Jynkkä

Olen Merja Jalkala, 36 vuotias kauppatieteiden maisteri. Pääaineena olen lukenut johtamista, sekä sivuaineena psykologiaa. Työssäni toimin Savonia AMK:n hyvinvointi- tutkimusalalla projektipäällikkönä ja TKI-asiantuntijana. Keskityn työssäni erityisesti ihmisten työhyvinvoinnin ja johtamisen edistämisen teemoihin.

Lapsuuteni olen kasvanut maaseudulla Riistavedellä ja tällä hetkellä asumme perheeni kanssa Kuopion Jynkässä. Perheeseeni kuuluvat kaksi poikaani, puoliso, sekä pihakoira Topi. Liikkuminen ja ulkoilu, sekä perheen urheiluharrastukset ovat perheemme arjen keskiössä. Olen myös intohimoinen mustikoiden kerääjä, sekä vietän vapaa-aikaani uiden, pyöräillen ja lenkkeillen.

Haluaisin, että Kuopiossa ja koko Pohjois-Savossa panostettaisiin entistä enemmän kaikkien asukkaiden hyvinvoinnin vahvistamiseen sairauksien ennaltaehkäisyn, kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, sekä tasa-arvon näkökulmista.

Minulle tärkeää

1. Panostetaan sairauksien ennaltaehkäisyyn

Pohjois-Savossa on tällä hetkellä Suomen korkein sairastavuus sydän- ja verisuonitautien, tuki-ja liikuntaelimistön, sekä mielenterveyden haasteiden osalta. Meidän tulee vahvemmin panostaa sairauksien ennaltaehkäisyyn, joka on inhimillisesti ja taloudellisesti järkevää. Sairaudet usein pahenevat pitkissä hoitojonoissa, jonka vuoksi terveydenhuoltoon on päästävä mahdollisimman nopeasti kaikkialla Pohjois-Savossa. Resursseja tulee myös vahvemmin keskittää ennakoivaan elintapaohjaukseen.

2. Edistetään ihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia

Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä tulisi huomioida kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulma kaikissa Pohjois-Savon hyvinvointialueen palveluissa. Ihmisen mielenterveyteen vaikuttavat vahvasti myös fyysinen aktiivisuus, ravitsemus, luonto, uni- ja palautuminen, sekä sosiaaliset suhteet. Alueemme korkean sairastavuuden taittamiseksi meidän tulisi rohkeasti kokeilla uudenlaisia ihmisten hyvinvointia vahvistavia menetelmiä ja toimia edelläkävijänä muihin hyvinvointialueisiin verrattuna.

3. Laitetaan työntekijät ja asiakkaat keskiöön

Asiakkaille tarjottavien sosiaali- ja terveypalveluiden laadun kivijalkana ovat hyvinvoivat ja osaavat työntekijät. Meidän tulee aktiivisesti edistää työntekijöiden ja esihenkilöiden työhyvinvointia, edistää työpäivän aikaista palautumista, sekä tarjota uudenlaisia työn-ja vapaa-ajan tasapainoa edistäviä ratkaisuja. Lisäksi asiakkaiden kokemuksia ja palautetta tulee kerätä, sekä aktiivisesti hyödyntää hyvinvointialueen palveluiden kehittämisessä nykyaikaisiksi ja sujuviksi.