Sari Ala-Heikkilä

Päätoiminen työsuojeluvaltuutettu, arbetarskyddsfullmäktig, lähihoitaja
Ikä: 56
Hyvinvointialue: Pohjanmaa
Kunta: Vaasa
Kaupunginosa: Vaasa, Pohjanmaa

Olen 56-vuotias kahden aikuisen tyttären äiti ja asun Vaasan Impivaarassa puolisoni kanssa. Haluan vaikuttaa siihen, millaiset palvelut alueemme asukkaille tarjotaan nyt ja tulevaisuudessa. Uskon vahvasti ennaltaehkäisevien toimien merkitykseen hyvinvoinnin edistämisessä.

Työskentelen hyvinvointialueella, ja yli 20 vuoden kokemus entisessä sairaanhoitopiirissä on antanut minulle laaja-alaisen näkemyksen alueen palveluista ja asukkaiden tarpeista. Ymmärrän, miten päätökset vaikuttavat ihmisten arkeen – ei vain tilastoina, vaan oikeina elämäntarinoina.

Minulle on tärkeää, että inhimillisyys säilyy politiikassa. Omien elämänkokemusteni kautta tiedän, kuinka tärkeää on saada apua silloin, kun sitä tarvitsee. Siksi haluan olla mukana rakentamassa oikeudenmukaisempaa ja välittävämpää yhteiskuntaa.

Minulle tärkeää

Kokonaisvaltainen hyvinvointi

Jokaisella on oikeus laadukkaisiin, toimiviin ja oikea-aikaisiin palveluihin. Hyvinvointia ei voi tarkastella yksittäisinä toimenpiteinä, vaan on ymmärrettävä laajat kokonaisuudet ja palveluiden ennaltaehkäisevä merkitys. Panostamalla oikeisiin asioihin ajoissa voimme parantaa ihmisten elämänlaatua ja turvata palveluiden saatavuuden pitkällä tähtäimellä.

Pitkäjänteinen päätöksenteko

Hyvinvointi rakentuu pitkän aikavälin suunnittelulla. Investointien vaikutuksia on tarkasteltava ennaltaehkäisyn näkökulmasta, alkaen varhaislapsuudesta aina vanhuuteen asti. Viisailla päätöksillä luomme säästöjä tulevaisuuteen, vaikutamme ihmisten arkeen ja vahvistamme alueen taloutta. Lyhytnäköisillä leikkauksilla voi olla kauaskantoisia, negatiivisia seurauksia – siksi tarvitaan vastuullista ja ennakoivaa politiikkaa.

Henkilöstön hyvinvointi ja turvallisuus

Työntekijöiden jaksaminen on avain laadukkaisiin palveluihin. Resurssipula, työelämän jatkuvat muutokset ja tehostamispaineet vaikuttavat väistämättä työhyvinvointiin. Potilasturvallisuus ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä työntekijöiden jaksamisen ja työturvallisuuden kanssa. On tärkeää varmistaa, että henkilöstöllä on riittävät resurssit tehdä työnsä hyvin ja kokea arvostusta työssään.