Meillä taitaa olla sama suunta

Viivu Seila, 21

lähihoitaja

Varsinais-Suomi

Turku

48

Olen 21-vuotias lähihoitaja Turusta. Mä sain tarpeekseni näkemästäni. Mä en voinut vaan kattoa vierestä, ja hiljaa hyväksyä näkemääni. Päätin, että mun on tehtävä kaikkeni paremman tulevan eteen. Sen takia mä olen ehdolla. Mä olen nähty läheltä päihdeongelmia ja nuorten pahoinvointia, lapsia ja heidän perheitä, vanhuksia ja vammaisia. Oon todennut, että meillä täällä on paljon tehtävää, jotta ihmisen olis hyvä olla. Jokaisella on oltava oikeus suoriutua tästä elämän pituisesta matkastaan, ja todeta vielä lopuksi ”mulla oli hyvä elämä”. Tähän me tarvitaan sosialidemokratiaa enemmän, kuin minun elinikänäni ikinä aiemmin.

Minulle tärkeää

Jokaisen potentiaali

Jokaisella meillä on potentiaali. Kaikkien potentiaali ei vain pääse esille. Koen yhteiskunnan tehtäväksi tuoda jokaisen sen jäsenen potentiaalin esille ja hyödyksi, niin yksilön kuin yhteiskunnan parhaaksi. Jokainen hukattu potentiaali on liikaa, ja meillä on jo tällä hetkellä aivan liikaa hukattuja potentiaaleja. Jos nykymeno jatkuu, niin hukattua potentiaalia tulee lisää. Siksi koen, että päätöksenteossa tarvitsee olla tällä hetkellä erityisesti ajan hermoilla ja katse tulevaisuudessa.

Nuorisoneuvola

Hienon neuvolajärjestelmämme ongelma on se, että se loppuu koulun alkaessa. Todellisuudessa tuen ja avun tarve ei lopu lapsen siirtyessä kouluun. Tarvitsemme kattavan neuvolajärjestelmän, joka jatkuu aikuisuuteen saakka, jotta jokainen nuori tulee nähdyksi ja kuulluksi. Samalla jokaisen nuoren/perheen tilanne tulee kartoitetuksi ja jokainen perhe saa tarvittavan tuen nuoren terveeseen kasvuun ja kehitykseen. Nuorisoneuvolan avulla riskitekijöihin päästään puuttumaan jo varhaisessa vaiheessa.

Suomesta kestävän kehityksen kärkimaa

Meillä on kaikki rahkeet olla kestävän kehityksen kärkimaita. Se vaatii vain oikeita arvoja ja rohkeita päätöksiä.
Ehdokashaku