Meillä taitaa olla sama suunta

Timo Virkkula, 48

Juontaja, Käsikirjoittaja

Varsinais-Suomi

Kaarina

53

”Jaaha, kello on tasan, mennääs kuuntelemaan onko tullut vallankumous!”. Näin sanoi vaarini tastatunnein ja sillä komennolla siirryimme radion ääreen kuuntelemaan uutiset.

Vietin lapsena paljon aikaa mummolassa, jossa tämä yllä kuvattu vaari, VR-konepajan eläköitynyt sähkömies, istutti minuun yhteiskunnallisen ajattelun perusteet, uutisten ja seinälle nuppineulalla kiinnitettyjen Kari Suomalaisen pilapiirrosten avulla.

Päätin yläasteella, että minusta tulee nuoriso-ohjaaja, jonka tutkinnon suortinkin ja töitä tein, lähinnä lastensuojelun parissa 90-luvulla. Vuosituhannen vaihteessa kuitenkin media vei mennessään ja minusta tuli radio-juontaja, sittemmin myös -tuottaja ja käsikirjoittaja. Näiden töiden parissa on mennyt viimeiset 20 vuotta.

Politiikkaan lähdin mukaan, koska näen tarpeen pitää yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa hyvinvointivaltion puolta. Sen yhteisen hyvinvoinnin puolesta olen ehdolla näissäkin vaaleissa.

Minulle tärkeää

Koulutus ja sivistys

Suomalaisten koulutus- ja sivistystaso on laskussa, se suunta on korjattava. Vahva, yleissivistävä peruskoulu. Aidosti maksuton toinen aste. Korkeakoulupolku avoimeksi mahdollisimman monelle. Mahdollisuus elinikäiseen oppimiseen, myös työn ohessa. Yleisesti meidän pitää uudelleen oppia arvostamaan oppia ja koulutusta. Se on sivistysvaltion perusta.

Ilmasto ja ympäristö

Tiedettä pitää uskoa ja todeta, että ilmastonmuutos on tosiasia ja ihmisen toimilla on vaikutusta. Toimet ilmastonmuutoksen taklaamiseksi pitää mitoittaa niin, että ne ovat myös sosiaalisesti oikeudenmukaisa, ettei keskituloinen ihminen joudu vain maksumieheksi ja vähävarainen köyhdy entisestään. Tuotekehityksellä ja innovaatioilla on tässä vahva osa ja siihenkin auttaa koulutus ja sivistys.

Sopiminen kunniaan

Maailmassa tiedonvälityksen demokratisoituminen sosiaalisen median mukana, on johtanut kilpalaulantaan, jossa sovintoa haetaan harmittavan harvoin. Me suomalaiset lähtökohtaisesti luotamme toisiimme ja olemme lähes 90 prosenttisesti asioista samaa mieltä, joten riitojen ja eroavaisuuksien korostaminen on hölmöä. Yhteisistä asoista sopiminen pitää saattaa jälleen kunniaan ja heikompienkin osapuolten ääni pitää saada kuuluviin.
Ehdokashaku