Meillä taitaa olla sama suunta

Tiina Rytky, 36

viestintäpäällikkö, yhteiskuntatieteiden ylioppilas

238

Olen energia- ja ilmastoasioihin erikoistunut eduskuntavaaliehdokas Helsingistä. Olen 36-vuotias tradenomi ja yhteiskuntatieteiden ylioppilas. Asun perheeni kanssa Oulunkylässä ja työskentelen viestintäpäällikkönä energia-alalla. Vapaa-ajallani hoidan nippua luottamustehtäviä ja opiskelen. Olen mm. Helsingin suurimpiin kuuluvan puolueosasto YPSYn puheenjohtaja.

Uskon että näistä vaaleista tulee ilmastovaalit. Ratkaisujen aika on ensi vaalikaudella: liikenne, kotien lämmitys ja energiantuotanto on puhdistettava päästöistä. Meidän pitää rakentaa Suomesta maailman ensimmäinen päästötön hyvinvointivaltio. Se on ihan mahdollista ja pakollistakin – onneksi meillä on jo tarvittava tieto ja tekniikka hallussa.

Minulle tärkeää

Energia- ja ilmastopolitiikka

Meidän pitää pysäyttää ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen, ja se vaatii paljon tekoja kaikilla sektoreilla. Yhtenä suurimmista kysymyksistä ensi vaalikaudella pidän kaupunkien lämmityksen ratkaisemista. Kun kivihiilestä luovutaan, on tilalle tuotava jotain parempaa. Pelkkä puun poltto ei voi olla ratkaisu. Energiamurroksen lasku ei saa langeta pienituloisten maksettavaksi. Energiatuet on suunnattava ensisijaisesti uuden tekniikan tutkimukseen ja tuotekehitykseen.

Liikenne

Liikenteen päästöt on puolitettava vuoteen 2030 mennessä, väylien korjausvelkaa on pienennettävä ja sähköistä liikennettä on edistettävä. Nopeat ratayhteydet Helsingistä Turkuun ja Tampereelle hyödyttävät koko Suomea.

Lapset ja perheet

Perhevapaauudistus on tehtävä ensi vaalikaudella. Meidän pitää rakentaa malli, joka lisää perhevapaiden joustavuutta, parantaa naisten työmarkkina-asemaa ja vahvistaa isien oikeuksia.
Ehdokashaku