Meillä taitaa olla sama suunta

Tarja Filatov, 55

kansanedustaja, toimittaja-tiedottaja

Häme

Hämeenlinna

130

Lapsena minulla oli kaksi vakitoivetta. Halusin olla noita ja tulla tähtitieteilijäksi. Toivoin taikasauvaa, jotta pääsisin sairaalasta kotiin.

Aikuisena toivon yhä taikasauvaa, joka turvaisi kaikille hyvän elämän. Tosielämässä taikuutta ei ole, joten lähdin mukaan poliittiseen vaikuttamistyöhön.

Uskon, että meillä jokaisella on vastuu tulevasta ja se on sitä suurempi, mitä vaikutusvaltaisemmassa asemassa olemme.

Olen saanut olla politiikassa monissa vaikeissa tehtävissä. Työministerinä taistellut työttömyyden nujertamiseksi ja eriarvoistumisen ehkäisemiseksi. SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtajana rakentanut puolueen vaihtoehtoja ja varapuhemiehenä järjestämässä koko eduskunnan työtä.

Nyt olen eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja, Reumaliiton valtuuston sekä rakkaan teatteriharrastuksen kautta Työväen Näyttämöiden Liiton puheenjohtaja.

Vuosien varrella olen oppinut paljon ja haluan käyttää osaamistani yhteisen hyvän rakentamiseen.

Minulle tärkeää

Rakennetaan turvallista työelämää

Haluan synnyttää ihmisen mittaista työtä ja auttaa ihmisiä työllistymään. Työelämä-sanassa on kaksi osaa: työ ja elämä. Hyvä työ ei ime ihmisestä kaikkia voimia, vaan mahdollistaa riittävän levon ja työn sekä muun elämän yhteensovittamisen. Ei saa olla niin, että voitot kuuluvat aina yrityksille ja riskit kantaa työntekijä. Alustatalous, itsensätyöllistäminen, pakkoyrittäjyys, silpputyöt ja monet muut muutokset edellyttävät, että lakeja uudistetaan tuomaan turvaa ja ehkäisemään epävarmuut

Tehdään tulevaisuusinvestointeja osaamiseen

Koulutus tarvitsee kunnianpalautuksen varhaiskasvatuksesta korkeimpaan koulutukseen, tutista tohtorinhattuun. Lapsuus on suora lähetys. Tarvitaan kokonainen koulupäivä, jotta jokaisella lapsella on mahdollisuus harrastuksiin, kultuuriin ja liikuntaan. Toisen asteen koulutus on turvattava jokaiselle. Ammatillisesta koulutuksesta ja lukiosta on tehtävä aidosti maksuton ja turvattava riittävä lähiopetus. Korkeakoulutuksen, tutkimuksen ja tuotekehityksen resurssit on varmistettava.

Jokainen ansaitsee arvokkaan vanhuuden

Parannetaan ikäihmisten palveluita. Pieni- ja keskituloisten eläkeläisten toimeentuloa on parannettava sekä pelastettava julkiset terveyspalvelut ylenpalttiselta markkinauskolta. Ihmisen ei tarvitse tietää onko hän perusterve vai erikoissairas. Lääkäriin on päästävä tarvittaessa eikä pääsy saa olla lompakon paksuudesta kiinni. On väärin, että ihmiset pelkäävät ikääntymistä ja aikaa, jolloin ei enää pärjää omillaan. Jokainen ansaitsee arvokkaan ja turvallisen vanhuuden.
Ehdokashaku