Meillä taitaa olla sama suunta

Piritta Rantanen, 39

sairaanhoitaja, AMK

Keski-Suomi

Jämsä

128

Olen 39-vuotias kolmen lapsen äiti. Koulutukseltani olen taloushallinnon tradenomi ja sairaanhoitaja (AMK). Työpaikkani on Keski-Suomen keskussairaalan kirurgisilla osastoilla.

Politiikassa olen ollut mukana vuoden 2009 kunnallisvaaleista lähtien. Olen varakansanedustaja ja Jämsän kaupunginhallituksen puheenjohtaja.

Työtä olen tehnyt monenlaisissa tehtävissä. Ensimmäinen oikea kesätyöni oli paikallisella puutarhalla. Lukion jälkeen opiskelin taloushallinnon tradenomiksi ja sen jälkeen työskentelin asiakaspalvelijana huoltoasemalla ja kaupassa.
Koulutusta vastaavaa työtä sain sitten palkanlaskijana. Pätkätyöt kestivät useamman vuoden ja sitten innostuinkin opiskella uutta ammattia, sairaanhoitajaksi.

Perheessäni on aina lähes aina ollut jonkinlaista yritystoimintaa ja ehkä siitä on jäänyt syvä kunnioitus kaikkia yrittäjiä kohtaan. Itse koen olevani duunari ja suuri toiveeni onkin, että työstä saatava tulos jaettaisiin tasapuolisesti yrittäjän ja työntekijän kesken.

Minulle tärkeää

Työ

Työpaikkojen luominen, kehittäminen ja säilyttäminen on ensiarvoisen tärkeää hyvinvointiyhteiskuntamme säilyttämiseksi. Työ on myös parasta sosiaaliturvaa sekä inhimillisesti, että yhteiskunnallisesti. Työstä saatavan palkan on riitettävä elämän perusasioihin. Nykyisen aktiivimallin tulon myötä esim. alle 300e/kk tienaava 19h/kk työtä tekevä henkilö katsotaan työlliseksi. Työstä on saatava kohtuullinen korvaus eikä nollatuntisopimuksia saa hyväksyä.

Koulutus

Koulutuksen taso on Suomessa laskenut viime vuosina. Ammatillisen koulutuksen oppilaat kokevat etteivät saa kunnollista opetusta. Opettajat kokevat ettei heidän resurssit riitä tasokkaan opetuksen antamiseen. Peruskoulussa oppilailla on pitkiä itseoppimisjaksoja useissa oppiaineissa mm. matematiikassa ja englannin kielessä. Pisa-tuloksissa olemme alkaneet tippua alemmaksi ja tutkimusten mukaan osalla peruskoulun päättävistä pojista ei ole jatkokoulutuksen vaatimaa lukutaitoa!

Perheet

Suomen väkiluku kasvaa tällä hetkellä ainoastaan maahanmuuton avulla. Syntyneiden määrä on historiallisen alhaalla. Työelämä ei kannusta perheiden perustamiseen ja lapsia aletaan suunnittelemaan entistä myöhemmin. .Perhevapaamallin on oltava sellainen, joka ei kiintiöi vapaita kummallekaan vanhemmista vaan perheiden on saatava itse valita kuinka vapaa vanhempien kesken jaetaan. Perheille on myös annettava mahdollisuus pitää osa vapaista yhtäaikaa.
Ehdokashaku