Meillä taitaa olla sama suunta

Pilvi Torsti, 43

kansanedustaja, valtiotieteen tohtori

Tutustu vaalikonevastauksiini

Olen kansanedustaja ja valtuutettu, koulutusaktivisti, valtiotieteen tohtori, yrittäjä ja perheenäiti. Olen tehnyt töitä mm. yrittäjänä Helsingin yliopiston kanssa perustamassamme kansainvälisessä HEI Schools -startupissa sekä yliopisto-opettajana ja tutkijana. Olen julkaissut kymmenkunta kirjaa ja ollut mukana perustamassa rauhanlukiota Balkanille.

Tämän päivän päätöksillä ratkaisemme, millainen tulevaisuus on.
Keskeisiä teemojani ovat koulutuksen ja tutkimuksen kunnianpalautus, Helsinki-asiat asumisesta lähipäiväkoteihin, vahvaan talouteen ja yritysten menestykseen nojaava pohjoismainen hyvinvointivaltio, ilmastonmuutos & kestävä kehitys, rauhan rakentaminen ja inhimillinen hoiva.

Arkeni täyttyy ison perheen elämästä. Olen joka päivä kiitollinen työstä, jota tehdään Helsingin päiväkodeissa ja kouluissa. Lempiasioitani Helsingissä ovat ystävät, Musiikkitalon kahvila, metro, merenrannat, baana, futiskentät, Kisahalli ja livekeikat.

Minulle tärkeää

Koulutuksen ja tutkimuksen kunnianpalautus

Koulutus on tehokkain tapa torjua eriarvoistumista, vähentää köyhyyttä, rakentaa tasa-arvoa, vahvistaa taloutta ja muuttaa maailmaa. Suomalaisen yhteiskunnan kaunein lupaus on, että riippumatta taustoista ihmisestä voi tulla mitä vain. Tarvitsemme tulevaisuusinvestointeja, lähipäiväkoteja, tasa-arvoisen peruskoulun, opettajille työrauhan ja kaikille nuorille maksuttoman ammatillisen koulutuksen ja lukion. Suomen menestys ja globaali asema vaativat koulutus- ja sivistysradikaalin Suomen paluun.

Pieni hiilijalanjälki ja suuri kädenjälki maailmassa

Kansainvälisen ilmastopaneelin tutkija-arvion mukaan meidän on pysäytettävä lämpeneminen 1,5 asteeseen 2030 mennessä. Pystymme siihen, jos haluamme. Tarvitsemme jälleenrakennushenkeä, oikeudenmukaisuutta ja kykyä sitoutua. Minulle tärkeimmät lähtökohdat ilmastotyössä ovat tutkijoiden ja päättäjien yhteistyö ilmastopaneelin suosituksien pohjalta, Suomen aktiivinen globaali vaikuttaminen, joka korostuu EU-puheenjohtajana 2019 sekä ilmasto-oikeudenmukaisuus, jossa jokainen on osa ratkaisua.
Ehdokashaku