Meillä taitaa olla sama suunta

Neea Kähkönen, 24

Yhteisöpedagogi

Satakunta

Pori

47

Olen 24-vuotias yhteisöpedagogi Porista. Aiemmalta koulutukseltani olen kaksoistutkinnon suorittanut matkailupalveluiden tuottaja. Opiskelujen aikana aktivoiduin politiikassa ja lähdin muun muassa Lounais-Suomen Demarinuorten toimintaan mukaan. Opiskellessani ajattelutapani yhteiskuntaa kohtaan muuttui. Silloin löysin oman itseni. Haluan tehdä maailmasta paremman paikan. Olen pistänyt itseni likoon koska tarvitsemme uutta sukupolvea päätöksentekoon. Olen huolissani erityisesti nuorten äänestysaktiivisuudesta. Omalla ehdokkuudellani haluan innostaa nuoria poliittiseen keskusteluun ja tarjota samaistuttavan vaihtoehdon vaaliuurnille.
Me tarvitsemme yhteiskunnan, jossa kaikki pidetään mukana. Kaikilla on mahdollisuus hyvään ja terveeseen elämään taustastaan riippumatta.

Vapaa-ajalla vietän aikaani mielelläni ystävien ja perheen kanssa. Nautin kahviloista, kirppareista ja puhtaasta luonnosta.

Minulle tärkeää

Panostuksia koulutukseen

Koulutukseen tarvitaan rahoitusta ja nopeasti. OECD:n datan mukaan vuonna 2015 Suomessa 15-19 vuotiasta tytöistä 4.9% ei opiskellut, ollut työelämässä tai harjoittelussa. Vastaava luku pojilla on 5.4%. Erityisesti nuorten miesten syrjäytyminen on merkittävä ongelma. Toisesta asteesta on tehtävä aidosti maksutonta ja nostettava oppivelvollisuutta koskemaan toisen asteen opintoja. Koulutus parantaa merkittävästi työllisyyttä ja on paras keino eriarvoisuuden vähentämiseksi.

Ilmaston lämpeneminen pysäytettävä

Ilmaston lämpeneminen on pysäytettävä 1,5 asteeseen. Ilmastonmuutos on suurin globaali kriisi, jonka minun sukupolveni kohtaa. Muutokset on toteutettava kuitenkin sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla. Muutos vaatii olemassaolevien systeemien muuttamista. Fossiilisista energianlähteistä on luovuttava ja Suomen on oltava hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Ohjataan toimijoita päästövähennyksiin - otetaan käyttöön kestävän kehityksen arvonlisävero ja vähennetään kertakäyttökulutusta.

Inhimillisyys keskiöön

On aika nostaa ihminen etusijalle. Sosiaaliturvauudistus on toteutettava SDP:n Yleisturvan pohjalta. Tämä uudistus helpottaisi myös opiskelijoiden ja muiden pienituloisten asemaa. Aktiivimalli on peruttava ja siirryttävä ihmistä kannustavaan malliin. Translaki on uudistettava ja lopetettava välittömästi sukupuolensa vahvistavalta pakko sterilisaatio.
Ehdokashaku