Meillä taitaa olla sama suunta

Miika Tiainen, 25

opiskelija, KTK

Varsinais-Suomi

Turku

51

Hei! Olen 24-vuotias opiskelija, helposti innostuva ja aktiivinen nuori ehdokas Turusta. Olen valmistunut kauppatieteiden kandidaatiksi Turun yliopistosta 2018, ja suoritan siellä nyt maisterintutkintoani. Aiemmin olen työskennellyt tavaratalossa ja toiminut esimerkiksi ylioppilaskuntani hallituksen sekä Suomen ylioppilaskuntien liiton puheenjohtajana. Tällä hetkellä olen myös nuorisoalojen kattojärjestö Allianssin hallituksessa. Vapaa-ajallani urheilen ja kierrän kirpputoreja.

Haluan palavasti olla mukana tekemässä töitä tasa-arvoisemman ja kestävämmän yhteiskunnan eteen. Yksi suurimmista motivaattoreistani liittyy nuorten osallisuuteen ja tulevaisuudenuskoon. Vain noin puolet suomalaisnuorista uskoo Nuorisobarometrin mukaan, että suomalaisella yhteiskunnalla menee tulevaisuudessakin hyvin. Meidän on käännettävä tämä kehitys ja pysäytettävä ilmastonmuutos, jotta meillä kaikilla on mahdollisuuksia hyvään ja ihmisarvoiseen elämään myös tulevaisuudessa.

Minulle tärkeää

Nuorten osallisuus

Vain puolet suomalaisnuorista uskoo, että suomalainen yhteiskunta voi tulevaisuudessa hyvin (Nuorisobarometri 2016). Meidän on käännettävä tämä kehitys, jotta meillä kaikilla on mahdollisuuksia hyvään ja ihmisarvoiseen elämään myös jatkossa. Suuret muutokset, kuten ilmastonmuutos, palkkakehityksen pysähtyminen ja kasvavat koulutus- ja hoivatarpeet vaativat huomiotamme. Ongelmien ratkaisu vaatii sitä, että nuoret pysyvät mukana yhteiskunnassa. Tavoitteeni: Ei enää yhtään syrjään sysättyä nuorta!

Saavutettavaa koulutusta kaikille

Kulunut vuosikymmen ei ole ollut koulutukselle armollinen. Meidän on taattava kaikille mahdollisuus laadukkaaseen koulutukseen - koko koulutuspolun läpi aina varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin asti! Lisätään koulutuksen rahoitusta ja taataan kaikille mahdollisuus toisen asteen koulutukseen. Myös joustavat alanvaihdot ja oman osaamisen kehittäminen työelämässä ja työttömänä täytyy tehdä helpommaksi.

Työn murros

Epävarmuus työssä ja työmarkkinoilla on ratkaisevin tulevaisuudenuskon heikentäjä. Jopa alakouluikäiset pohtivat, riittääkö työtä myös heille? Työ on myös muuttumassa yhä vaativammaksi ja vaativammaksi. Työn murroksen vaikutukset eivät synny tyhjästä, ne tehdään. Siksi spekuloiminen katoavien työpaikkojen määrällä ei nyt auta. Sen sijaan tulisi kysyä, miten me voimme tehdä työelämästä mielekkäämpää ja inhmillisempää - meille kaikille! Tarvitsemme vakautta, emme repimistä.
Ehdokashaku