Meillä taitaa olla sama suunta

Markus Myllyniemi, 23

filosofian ylioppilas, opiskelija

Uusimaa

Kirkkonummi

304

Olen 23-vuotias paljasjalkainen uusmaalainen, jonka intohimoja ovat lenkkeily, eräjormailu ja jääkiekko. Perheeseeni kuuluu minun lisäkseni yhdeksänvuotias bostoninterrieri Max, joka jaksaa herättää minut jokaiseen aamuun yhtä virkeänä.

Opiskelen luottamustehtävieni ohella Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa, jossa suoritan historian kandidaatin tutkintoa erikoistuen poliittiseen ja geopoliittiseen historiaan. Minut valittiin vuonna 2017 ensimmäisellä kerralla Kirkkonummen kunnanvaltuustoon, jossa pääsin heti vaikuttamaan demarien valtuustoryhmän puheenjohtajana.

Pyrin eduskuntaan sosialidemokraattisen puolueen listoilta, koska haluan olla varmistamassa, että nykymuotoinen suomalainen hyvinvointiyhteiskunta säilyy vielä tulevaisuudessakin. Samalla haluan palauttaa vallan avaimet pienen ihmisen käsiin ja varmistaa, että meidän jokaisen ääni tulee kuuluviin Arkadianmäellä.

Minulle tärkeää

Pahoinvoinnin ja köyhyyden kierre on pysäytettävä

Hyvinvoiva nuori saa opiskella puhtaassa, laadukkaassa ja maksuttomassa koulussa. Oppivelvollisuusikää on nostettava, toisen asteen koulutuksesta on tehtävä maksutonta ja ammattikoulutuksen laatua on parannettava. Työttömien asemaa murentava aktiivimalli on purettava. Vanhusten tuetun asumisen paikkoja on lisättävä, eläkkeitä on nostettava ja iäkkäiden digisyrjäytymiseen on puututtava, jotta voimme varmistaa hyvät eläkepäivät kaikille Suomen vanhuksille.

Nykyinen maakunta- ja sotemalli on hylättävä

Uudenmaan on Suomen johtavana maakuntana säilytettävä ja edelleen vahvistettava asemaansa Suomen merkittävimpänä maakuntana. Samalla meidän on kehityttävä maamme ponnahduslaudaksi Eurooppaan Tallinna-tunnelin kaltaisten infrastruktuurihankkeiden kautta. Uusimaa on myös edelläkävijä, joka näyttää tietä Suomelle kuin Euroopalle ja maailmallekin.

Kasvu ei saa tapahtua ihmisen tai ympäristön kustannuksella

Vastuullisessa yhteiskunnassa talouskasvu ei saa tapahtua työntekijän tai ympäristön kustannuksella. Meidän on taattava tulevaisuuden Suomessa työntekijän asema entistä haastavimmilla automatisoituvilla työmarkinnoilla, ja samalla pidettävä huolta siitä, ettei ilmasto kärsi toimiemme seurauksena. Meidän on myös ohjattava verotuksen kautta autokantaamme modernimpaan ja ympäristöystävällisempään suuntaan. Lyhyellä aikavälillä Suomen on myös lisättävä ydinsähkön määrää.
Ehdokashaku