Katja Taimela: Työkanava Oy etenee – osatyökykyisille uusi väylä työmarkkinoille

3.3.2022

SDP:n kansanedustaja ja eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan varapuheenjohtaja Katja Taimela on tyytyväinen tänään torstaina valiokunnasta valmistuneeseen mietintöön, jolla perustetaan Työkanava Oy. Yhtiön tehtävä on työllistää avoimille työmarkkinoille kaikkein heikoimmassa asemassa olevia kansalaisia.

– Yhtiön perustaminen on merkittävä askel osatyökykyisten työllistämisessä. Sen myötä luodaan pysyviä työsuhteita heille, joille se on aiemmin ollut ehkä vain kaukainen haave ja unelma, sanoo Taimela.

– Erityisen iloinen olen siitä, että nyt edistetään myös vammaisten henkilöiden mahdollisuuksia työllistyä avoimille työmarkkinoille YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen mukaisesti.

– Tämä on myös inhimillinen askel, sillä perustuslain henki oikeudesta työhön ja yhdenvertaisuudesta ei ole käytännössä toteutunut ennen nyt säädettäviä lakimuutoksia. Nyt on rakennettu väylä, joka aidosti avaa oven vaikeassa työmarkkina-asemassa oleville työllistymiseen avoimille työmarkkinoille, kiittää Taimela.

Valiokunnan työssä on pystytty ratkaisemaan esille nousseita huolia epäreiluista kilpailueduista ja markkinahäiriöistä Työkanava Oy:n työllistämiseen liittyen.

­– On tärkeää varmistaa, että myös Työkanava Oy:n kohdalla henkilön palkkaus ja muut työehdot määräytyvät työlainsäädännön ja sovellettavan työehtosopimuksen mukaisesti. On mielenkiintoista nähdä, kuinka nopeasti työvoimapulan kanssa kamppailevat työnantajat ottavat Työkanavan omakseen, kun sen kautta työntekijöitä voivat rekrytoida kaikki yritykset ja muut yksityiset toimijat sekä julkisen sektorin virastot, liikelaitokset ja yhtiöt. Ruotsissa vastaava malli on toiminut erinomaisesti, perustelee Taimela.