Meillä taitaa olla sama suunta

Jyri Keränen, 48

Lähihoitaja

Pirkanmaa

47

Olen 47v. lähihoitaja (9.3. 48v.). Työtäni teen kotihoidossa. Perheeseeni kuuluu kaksi pientä lasta sekä vaimo. Vaaleissa olen mukana, koska haluan muuttaa vanhushoivaa ja vammaispalveluja – ihmisarvoisempaan suuntaan. Kotihoito, omaishoito ja palveluasuminen tarvitsevat lisää tukea ja laatua. Terveydenhoito ja hoiva tarvitsee enemmän ennaltaehkäisyä, jälkihoitamisen sijaan. Ihmisiä on hoidettava niin että he voivat kokea omaavansa ihmisarvon. Taloudessa on siirryttävä kvartaalitaloudesta (voitto/säästö nyt heti) pitkäjänteiseen hoitamiseen jolloin säästö näkyy viiveellä mutta on mahdollista saavuttaa inhimillisesti. Säästetään ja tavoitellaan voittoa laadukkaamalla hoidolla, ei hoitamatta jättämisellä. Sillä viivyttely tai hoitamatta jättäminen tuo aina lisäkustannuksia ja mikä pahinta lisäkärsimystä. Tästä olen kirjoittanut ja puhunut jo vuosia. Hoitajana minua ei vain ole kuultu. Siksi olen nyt mukana politiikassa. Näissä vaaleissa valitaan ketä eduskunnassa kuunnellaan.

Minulle tärkeää

Vanhus- ja vammaishoiva on saatava viimein kuntoon.

Olen kirjoittanut ja puhunut asiasta vuosia. Ensimmäinen kirjoitus julkaistiin Aamulehdessä 2011 . Vanhus- ja vammaishoiva on kriisissä jossa on tehtävä merkittäviä uudistuksia ja lakiin kirjaamisia. Minä olen juuri oikea henkilö kertomaan mitä meidän kuuluu tehdä ja miksi. Olen nyt yhdeksättä vuotta kotihoidossa lähihoitajana. On tärkeää, että tulevan vaalikauden aikana eduskunnassa on edustajia jotka tuntevat asiat juuri nyt. Vain niin voimme varmistaa tulevan hoidon.

Yrittäjien sosiaaliturva on varmistettava.

Itsensä työllistäminen ja yrityksen perustaminen on suuren kynnyksen takana. Se vaatii taloudellisia ja ajallsia panostuksia, joiden kannattavuudesta ei ole mitään varmuutta. Yrittäjyys on kuitenkin avain työllistämiseen. Haluan parantaa erityisesti pienyrittäjien sosiaaliturvaa. Niin, että aloittaessaan yrityksen, tietää ettei putoa tyhjän päälle mikäli jokin menee pieleen. Ensimmäisen työntekijän palkkaamista on helpotettava. Siitä hyötyy kaikki. Arvolisäveron alarajaa pitää nostaa.

Tulevaisuuden turvaaminen vaatii luontoa.

Meidän on säilytettävä tämä planeetta asuttavana myös meidän jälkipolville. Se vaatii suuria ja nopeitakin päätöksiä, jotka kuuluu uskaltaa tehdä. Ne eivät saa olla kohtuuttomia, mutta niiden kuuluu olla tilannetta auttavia ja luontoa suojelevia. Liityy ne sitten liikenteeseen, kaivostoimintaan tai teollisuuteen, yms. Meidän on huomioitava luonto. Tulevaisuuden turvaaminen vaatii luontoa. Turvetuotanto energiaksi ja turkistarhaus on lopetettava sovittavalla aikataululla.
Ehdokashaku