Meillä taitaa olla sama suunta

Joni Kumlander, 42

Asiakkuuskoordinaattori, Sosiaali-ja perhepalvelut

Pirkanmaa

Valkeakoski

Moi

Olen 41 vuotias Joni Kumlander Valkeakoskelta. Perheeseeni kuuluu vaimo ja kaksi poikaa. Asumme Valkeakoskella vanhassa hirsitalossa.

Olen töissä Valkeakosken kaupungilla sosiaali,- ja perhepalveluissa asiakkuuskoordinaattorina. Koulutukseltani olen Sosionomi AMK. Työtehtäviini kuuluu olla perille kaupungin lapsiperheiden palveluverkosta ja teen tiivistä yhteistyötä koulujen & päiväkotien henkilökunnan kanssa. Työhöni kuuluu erityisesti myös ennalta ehkäisevä lasten suojelu ja sen kehittäminen Valkeakosken kaupungissa. Työuralla olen piipahtanut myös kaksi kertaa Etiopiassa orpokodilla ja Kosovossa rauhanturvaajana. Minulla löytyy näkemystä myös siitä, kun demokratia ei toimi ja siitä kun sitä lähdetään rakentamaan ihan pohjalta.
Harrastuksiini kuuluu avantouinti, penkkiurheilu, kirjoittaminen, metsänhoito ja lasten kanssa liikkuminen.

Minulle tärkeää

Aito arjen asiantuntija inhimillisesti perheiden asialla.

Sosiaalialan ammattilaisena olen kohdannut ihmisten suruja ja iloja. Kansanedustajana pyrin tuomaan sosiaalialan asiantuntemusta ja pienen ihmisen ääntä arkandianmäelle.

Hyvinvoiva perhe = hyvinvoiva yhteiskunta.

Lapsiperheiden tukipalvelut eivät ole kunnossa ja yhä usempi perhe tarvitsee apua. Neuvoloiden kautta tehtävä työ on merkittävässä osassa ennaltaehkäisevissä palveluissa. Tästä syystä neuvoloiden kautta tehtävään kotipalveluun pitäisi saada enemmän resursseja. Tällöin lapsiperheet saisivat oikeaan aikaan ja oikeanlaista ennaltehkäisevästi tukea. Lastensuojelu on tukossa lähes kaikkialla, koska olemme säästäneet ihan väärästä päästä ja laiminlyöneet lastemme tukemisen.

Koulutus on paras lääke syrjäytymiselle.

Toinen aste tulee saada maksuttomaksi. Yhdenkään nuoren ei pitäisi kantaa huolta siitä, että miten vanhemmat pystyvät maksamaan hänen lukion tai ammattiopiston opinnot. Tähän nimittäin olen törmännyt työssäni. Epätoivoisiin nuoriin, joilla on motivaatiota, mutta niiden keskellä myös kovasti murheita tästä asiasta.
Ehdokashaku