Meillä taitaa olla sama suunta

Jere Laava, 21

opiskelija

Oulu

Kempele

10

Olen 20-vuotias Kempeleläinen opiskelijanuori. Politiikassa olen ollut vuodesta 2014 lähtien mukana ensin Demarinuorissa ja sen jälkeen liittyen puolueeseen. Haluan tehdä politiikkaa ihmisten hyväksi niin vauvasta vaariin ja kaikkia unohtamatta. Olen koko kansan edustaja, en vain yhden osan edustaja. Ihmisten välinen tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus ovat minulle todella tärkeitä. Koen olevani tiimipelaaja ja kestän hyvin stressin alla, eikä minua pelota ottaa uusia haasteita vastaan. Mielestäni Suomen tulevaisuutta rakennetaan tänään jo kauaskantoisesti. Politiikalla rakennetaan jo vuosia 2050 eteenpäin eikä vain nykyhetkeä. Siksi onkin tärkeää osata astua saappaisiin, joilla voi kävellä useampaa polkua ja nähdä mahdollisuus muuttaa tulevaisuutta. Palan halusta auttaa ja parantaa elämää kaikkien ihmisryhmien osalta ja koen toteuttavani sen parhaiten olemalla oma itseni ja ajamalla aatteitani vahvasti, mutta kuitenkaan ketään loukkaamatta.

Minulle tärkeää

Terveyspalveluiden parantaminen

Kaikilla tulee olla mahdollisuus terveyspalveluihin kohtuullisessa ajassa. Terveyspalveluiden jonot ovat tällähetkellä kohtuuttoman pitkät ja ne rasittavat sekä terveyspalveluiden työntekijöitä, että potilaita. Terveydenhuollon hinnat ovat osalle meistä este hankkiutua tarvitun avun piiriin ja se lisää työkyvyttömyyttä, sairaslomia ja aiheuttaa mahdollisesti jopa pysyviä haittoja potilaalle.

Koulutus ja tutkimus

Koulutukseen ja tutkimukseen panostaminen on panostamista Suomen tulevaisuuteen. Suomi on maailmanlaajuisten tilastojen mukaan jäänyt jo jälkeen siitä, mitä Suomen koulutustaso aiemmin oli. Emme pysty enää kilpailemaan samalla tavalla kuin ennen ja se tulee näkymään tulevaisuudessa, mikäli asioihin ei puututa.

Inhimillisempi verotus

Inhimillisemmällä verotuksella verotetaan enemmän yhteiskunnan paremmin tienaavia jäseniä ja annetaan verohelpotusta vähempiosaisille. Verotuksen tulisi ottaa huomioon muun muassa ruokakunnan yhteiset tulot, ruokakunnan koko ja todelliset menot. Verotuksen tavoitteena on kerätä meille kaikille tarjottaviin palveluihin määrärahoja, mutta se ei saa aiheuttaa vaikeuksia arjesta selviytymiseen kenellekään.
Ehdokashaku