Meillä taitaa olla sama suunta

Jani Kokko, 31

FM, Tohtorikoulutettava

Keski-Suomi

Muurame

123

Olen toiminut jo vuosikymmenen politiikassa ja muuramelaisten, keskisuomalaisten ja suomalaisten arjen parantaminen on vienyt useisiin pöytiin. Lähtien Muuramen kunnanhallituksesta ja Keski-Suomen maakuntavaltuustosta aina Euroopan neuvostoon saakka Strasbourgiin.

Työskentelen tällä hetkellä Jyväskylän yliopistossa tohtorikoulutettavana väitöstutkimukseni parissa. Tutkimuksessani olen erikoistunut Yhdysvaltain politiikkaan ja presidentti Donald Trumpin kaudella maan politiikan seuraamisesta ja analysoinnista ei ole puuttunut mielenkiintoa. Tutkijana toimiminen on hyödyttänyt myös politiikassa, sillä päätöksenteko edellyttää vahvaa analysointikykyä päätöksien vaikutuksista.

Vapaa-aikaani vietän mieluiten 3-vuotiaan kummipoikani kanssa. Harrastuksiini kuuluu säännöllisen epäsäännöllinen kuntoilu, järjestötoiminta, numismatiikka, sarjakuvien keräily, Yhdysvaltain politiikka sekä saunakulttuuri.

Minulle tärkeää

Kansainvälisyys

Olemme pieni maa ja avoin maailma on meidän elinehtomme. Vain siten saamme suomalaiset tuotteet maailmalle ja luotua sekä työtä että kasvua. Suomi ei voi rakentaa rajoja ympärilleen ja toivoa, että maailman hätä ei saavuttaisi meitä. Sillä ilmastonmuutos, köyhyys ja ihmisten epätoivo eivät tunne rajoja. Kansainvälisyys ja avoimuus eivät kuitenkaan tarkoita joustamista suomalaisista arvoista sillä maassa maan tavalla. Meille naisten ja vähemmistöjen oikeuden sekä tasa-arvot ovat loukkaamattomia.

Koulutus

Koulutus ansaitsee kunnianpalautuksen. Olen tohtorikoulutettavana nähnyt alennustilan, johon suomalainen tutkimus ja koulutus on ajettu. Lisärahoitusta on suunnattava oppivelvollisuuden pidentämiseen ja toisen asteen tekemiseen aidosti maksuttomaksi. Korkeakoulutuksessa opiskelijoiden toimeentuloa tulee vahvistaa, yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tulee erikoistua sekä kansainvälistyä ja henkilöstön työhyvinvointia parannetaan. Näillä keinoilla Suomi nousee takaisin koulutuksen suurvallaksi

Kasvu

Osaavan työvoiman lisäksi Keski-Suomen menestys edellyttää kestävää infrastruktuuria ja kaupunkialuepolitiikkaa. Meidän tulee saada maakunnan raide- ja tieliikenteen pääväylä kuntoon, jotta olemme nopeasti saavutettavissa Etelä-Suomen työssäkäyntialueista. Kaupungistuminen on avain kasvulle, sillä vain tiiviimmällä yhdyskuntarakenteella pystytään luomaan kasvua, joka on taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää.
Ehdokashaku