Meillä taitaa olla sama suunta

Ilkka Taipale, 76

lääkäri

239

Kolmikymppisenä kansanedustajana olin keskeisesti puolittamassa liikennekuolemia viidessä vuodessa 1200:sta 600:aan. Kuusikymppisenä kansanedustajana ajoin läpi IT- eli eläkemahdollisuusprojektin ja Lex Taipaleen, joilla noin 30 000 työttömyyskortistojen työkyvytöntä pääsi eläkkeelle. Itse kirjoitin 4000 lausuntoa 1/3 maan kunnista. Minulla on keskeneräisiä kovan luokan tavoitteita, jotka aion toteuttaa. Virtaa ja pitkäjänteisyyttä ei puutu. Puolustan suomalaista ja pohjoismaista yhteiskuntamallia. Toimittamani kirja 100 Sosiaalista keksintöä on nyt Kalevalan jälkeen maamme toiseksi käännetyin kirja, tämän vuoden lopussa yli 50 kielelle käännetty. Lue vaalilehteni UUSI TOTUUDEN TORVI tiedät enemmän

Minulle tärkeää

Asunnottomuuden poisto kahdessa vaalikaudessa

Tämä on 33 vuotta sitten aloitteestani perustetun Y-säätiön käynnistämä tavoite. Säätiöllä on jo 18 000 asuntoa. Suomen tehokkaan perhepolitiikan johdosta asunnottomia perheitä on enää pari sataa. Pääosa asunnottomista on perheettömiä, yksin eläviä. EU:n köyhyystilastoissa Suomen yksin asuvat ovat Bulgarian jälkeen köyhimpiä. Vaadin Y-säätiön ja Vallin (Vanhus- ja lähimmäispalveluliitto) tavoin Parlamentaarisen komitean perustamista Yksinasuvien aseman parantamiseksi

Maksuton päivähoito/varhaiskasvatus

Sain 12 vuotta sitten SDP:n Hämeenlinnan puoluekokouksssa yksimielisesti hyväksytyksi tämän tavoitteen. Se on tehokkain tapa tukea taloudellisesti lapsiperheitä, joita asuntovelat tai vuokrat painavat. Se on myös vanhemman sukupolven tärkein lahja uudelle sukupolvelle. Väitän, että ratkaisu nostaisi myös syntyvyyttä. Kahta lasta on helpompi hoitaa kuin yhtä, kun lapsilla on toisensa kaverina. Varhaiskasvatus siirrettiin opetustoimeen sosiaalitoimelta. Muu opetus on jo maksutonta.

YK:n vammaioikeuksien sopimuksen soveltaminen mielen sairaisiin

Sopimus vaatii tätä. Suomi ratifioi sopimuksen 10 vuotta myöhässä. Nyt noin 8 000 skitsofreniaa tai muuta psykoosisairautta potevaa vammaista asuu erilaisissa yksityisissä tai julkisissa hoitokodeissa (ns C-sairaalaverkostossa) olosuhteissa, joissa yksikään muu ihmisryhmä Suomessa ei asu. Edeltävän sopimuksen mukaan vammaisella on oikeus valita asuinpaikkansa ja kenen kanssa asuu. Lisäksi jos joutuu olemaan laitoksessa, olosuhteiden on vastattava saman ikäisten oloja laitosten ulkopuolella.
Ehdokashaku