Meillä taitaa olla sama suunta

Heidi Viljanen, 38

Päihdekuntoutuslaitoksen johtaja, YTM

Satakunta

Kankaanpää

56

Olen 38-vuotias perheenäiti, yhteiskuntatieteiden maisteri, kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja päihdekuntoutuslaitoksen johtaja. Olen työläisperheen kasvatti ja perheen keskimmäinen lapsi. Kotoa sain parhaat eväät, mitä ihminen voi toivoa. Opetukset, joita olen vaalinut tähän päivään asti ja aina edespäinkin: toisen ihmisen kunnioittaminen, erilaisuuden hyväksyminen ja työteliäisyys.
Pitkä työurani päihdekuntoutuksen parissa on ollut korkeakoulu vertaansa vailla, aitiopaikka ihmiselämän haavoihin ja haasteisiin. Lukuisista elämän kauhutarinoista on syntynyt upeita kasvutarinoita. Mahdottomalta kuulostavasta voidaan tehdä mahdollista, eikä toivotonta tapausta ole! Viimeaikainen yhteiskunnallinen kehitys on kasvattanut ihmisten eriarvoisuutta. Meidän on pidettävä huolta hyvinvointivaltiostamme ja siitä, että kaikilla on turva silloin, kun sitä tarvitsee. Tarvitsija voi olla kuka tahansa – sinä tai minä.

Minulle tärkeää

Työllisyys ja reilu työelämä

Työ luo ihmisen elämään turvaa ja hyvinvointia. Työn menettäminen puolestaan hätää ja turvattomuutta. Meidän on huolehdittava siitä, että jokaiselle on tarjolla työtä, jolla tulee toimeen.Työelämän pelisääntöjen tulee olla reiluja ja oikeudenmukaisia. Työ ja kasvu edellyttää investointeja tulevaisuuteen ja osaamiseen. Koulutuksesta ei voida enää leikata. Perhevapaauudistus tarvitaan työelämän tasa-arvon takaamiseksi.

Sosiaaliturvajärjestelmän uudistamisella ennakoitavampaa elämää

Suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä on monimutkainen ja kankea. Sosiaaliturva koskee meitä jokaista jossain elämän vaiheessa. Ihmisen elämäntilanteen muuttuessa tulee huolehtia siitä, että elämä ei byrokratian ja monimutkaisten etuusjärjestelmien vuoksi hankaloidu kohtuuttomasti. Sosiaaliturvajärjestelmä on uudistettava niin, että se ei luo kannustinloukkuja tai maksatusviiveitä ja tukee ihmisiä työllisyyteen ja omaan aktiivisuuteen. Työn vastaanottamisen pitää aina olla kannattavaa!

Lapsista ja nuorista on pidettävä huolta

Hyvinvointivaltiomme ei ole valmis. Lapsiperheköyhyys on todellisuutta, nuorten mielenterveysongelmat ja syrjäytyminen ovat todellisuutta ja jo lapsena koettu eriarvoisuus on todellisuutta. Satsaukset lapsiin ja nuoriin ovat panostuksia tulevaisuuteen. Subjektiivinen päivähoito-oikeus tulee palauttaa, lastensuojelun resurssit pitää laittaa kuntoon ja tulevaisuudessa on tähdättävä maksuttomaan toisen asteen koulutukseen ja oppivelvollisuuden laajentamiseen.
Ehdokashaku