Meillä taitaa olla sama suunta

Hanna Huumonen, 30

pääsihteeri, yhteiskuntatieteiden kandidaatti

231

Olen kolmekymppinen pienen lapsen äiti ja aktivisti. Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden kandidaatti, ylioppilas ja media-assistentti. Työkseni toimin Suomen Ammattiin opiskelevien liiton pääsihteerinä ja ryhmäliikunnanohjaajana. Olen toiminut mm. Opiskelijoiden Liikuntaliiton puheenjohtajana, liikunta-asiantuntijana, Demariopiskelijoiden puheenjohtajana, europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaaren avustajana ja hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden asiantuntijana. Nyt tavoittelen kansanedustajan tehtävää Helsingin vaalipiiristä.

Minulle tärkeää

PERHEET

Yhdenvertaisuuden tulee poikkileikata kaikkea lainsäädäntöä. Haluan tasa-arvoisen perhevapaamallin, jossa molemmat vanhemmat saavat yhtä paljon arvokasta aikaa lapsensa kanssa. Laadukas, riittävästi resursoitu ja sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus on lapsen subjektiivinen oikeus. Tarvitsemme lisää panostuksia neuvolapalveluihin. Hedelmöityshoitoihin hakeutumisen ja saamisen sääntelyä on höllennettävä. Perheiden moninaisuus ja sateenkaariperheet on tuotava lähemmäs lainsäätäjiä.

RAJAT VIHALLE

Rasismi ja vihapuhe tulisi määritellä ja kirjata rikoslakiin. Raiskauslainsäädäntöä on tiukennettava määritelmältään suostumusperusteiseksi. Nettivihan ja -kiusaamisen torjuntaan on panostettava kunnianhimoisesti ja määrätietoisesti. Ääriliikehdinnälle ei tule antaa tilaa Suomessa.

SOSIAALITURVA UUSIKSI

Siirrytään kohti Yleisturvaa. Kaikilla on oltava oikeus toimeentuloon, jolla taataan katto pään päällä ja ruoka pöytään. Näin opiskelijat ja eläkeläiset nostetaan köyhyysloukuista, tuetaan pienituloisia perheitä, sekä kannustetaan työttömiä keskittämään aikansa työnhakuun.
Ehdokashaku