Meillä taitaa olla sama suunta

Eemeli Lehtinen, 27

yhteiskuntatieteiden kandidaatti

Kaakkois-Suomi

Iitti

142

Olen 26-vuotias Iitin kunnanhallituksen puheenjohtaja ja toisen kauden kunnanvaltuutettu. Asun Kausalassa avovaimoni kanssa. Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden kandidaatti, pääaineenani politiikkatieteet. Vapaa-ajalla harrastan urheilua eri muodoissaan. Jalkapallo ja jääkiekko ovat harrastuksista kaikkein rakkaimmat. Joukkuelajeissa on oppinut myös politiikan tekemisen kannalta monia tärkeitä taitoja: yhteistyötä, muiden kunnioitusta ja luottamusta. Kevään eduskuntavaalit ovat ennen kaikkea tulevaisuusvaalit. Tarvitaan uutta ajattelua, yhteistyötä ja rohkeita avauksia, jotta voidaan vastata tulevaisuuden haasteisiin. Olen valmiina toimeen yhdenvertaisen ja kestävän tulevaisuuden puolesta.

Minulle tärkeää

Hyvinvointia ja huolenpitoa

Yhteiskunnan tulee huolehtia heikommista ja tarjota tukea nopeasti silloin kun sitä tarvitaan. Nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen ja ikääntyneiden hyvinvointiin tulee panostaa. Tarvitaan maksuton varhaiskasvatus ja toisen asteen koulutus, oppivelvollisuusikää on pidennettävä ja jokaiselle lapselle ja nuorelle on taattava mieluinen harrastus. Ikääntyneiden hoivaan tarvitaan lisää resursseja ja hyvinvointia edistävän toiminnan, kuten liikunnan ja kulttuurin saavutettavuudesta tulee huolehtia.

Koulutus luo tulevaisuuden työtä

Suomen taloudellinen menestyminen on aina perustunut korkeaan osaamiseen. Globaali muutos ja kilpailu on nyt nopeampaa kuin koskaan ja siinä on pysyttävä mukana. Panostus koulutukseen ja tutkimukseen on panostus työhön, talouteen ja tulevaisuuteen. Nykyinen hallitus on leikannut koulutuksesta ja vähentänyt opetuksen ja perustutkimuksen resursseja niin ammatillisesta koulutuksesta kuin korkeakouluistakin. Tulevan hallituksen tulee sijoittaa osaamiseen ja parantaa koulutuksen resursseja.

Kohti kestävää tulevaisuutta

Ilmastonmuutos on tämän ajan suurin haaste. Luonto kuuluu kaikille ja tulen tekemään töitä sen säilyttämiseksi myös tuleville sukupolville. Kiertotalouden periaattein voimme torjua ilmastonmuutosta ja samalla luoda mahdollisuuksia uuden kestävän työn syntymiseen ja Suomen menestykseen tulevaisuudessa. Tarvitaan politiikkaa, mikä pyrkii tehokkaammin ilmastonmuutoksen torjumiseen, edistää materiaalien kiertoa sekä uusiutuvien energia- ja materiaaliratkaisujen kehittämistä.
Ehdokashaku