Meillä taitaa olla sama suunta

Ari-Pekka Sirviö, 53

journalismin lehtori, tiimipäällikkö

Oulu

17

Olen 53-vuotias oululainen. Isäni kautta juureni ovat Sotkamossa ja äitini kautta Torniossa. Perheeseeni kuuluvat myös 25- ja 11-vuotiaat pojat.

Kasvatustieteiden maisterin opinnoissani erikoistuin kuvaamataitoon sekä suulliseen ilmaisuun ja viestintäkasvatukseen. Tein Yleisradiossa 26 vuoden uran toimittajana. Tosin kävin välillä puoli vuotta maahanmuuttajaluokan opettajana. Kolme vuotta sitten siirryin Oulun ammattikorkeakouluun journalismin lehtoriksi ja viestinnän tutkinto-ohjelman tiimipäälliköksi.

Sydäntäni lähellä ovat yhteiskunnan tasa-arvoisuus ja oikeudenmukaisuus, koulutus ja kasvatus sekä kulttuuri. Toimin aktiivisesti ammattiyhdistysliikkeessä. Olen Radio- ja televisiotoimittajien liiton (pj. 2013-2016), Oulun seudun ammatillisten opettajien ja Oulun kaupunginteatterin hallitusten jäsen.

Harrastan media-alan seuraamista, lentopalloa, sulkapalloa, matkamoottoripyöräilyä, musiikin kuuntelua ja valitettavasti joskus karaokea.

Minulle tärkeää

Yhteiskunnan tasa-arvoisuus ja oikeudenmukaisuus on palautettava

Eriarvoisuus on kasvanut Suomessa liian suureksi. Köyhyys on lisääntynyt ja rikkaat ovat rikastuneet entisestään. Vallalla on itsekäs ajattelu. Veropohjan tilkitsemisellä on saatava myös rikkain väestönosa mukaan palauttamaan hyvinvointiyhteiskunta oikeille raiteille. Kaikille on taattava samanlaiset mahdollisuudet koulutukseen, terveydenhoitoon ja hyvään elämään. Kaikki on pidettävä mukana yhteiskunnassa. Perheistä on pidettävä huolta.

Koulutuksen resurssit on saatava kuntoon

Koulutuksesta on leikattu jo liikaa. Se näkyy kouluissa esimerkiksi opettajien uupumisena, työrauhaongelmina ja opetuksen tason laskuna. Koulutus on demokratian edellytys. Se ehkäisee myös syrjäytymistä. Koulutus alkaa jo perheiden tukemisesta. Kaikille lapsille on saatava subjektiivinen oikeus maksuttomaan ja laadukkaaseen. Toisen asteen koulutus pitää sisältyä oppivelvollisuuteen ja olla aidosta maksuton. Koulutus on investointi tulevaisuuteen.

Julkisten palvelujen yksityistäminen on pysäytettävä

Ihmisten hoitaminen ja taloudellisen voiton tavoittelu eivät vain sovi yhteen. Asiantuntijat varoittavat terveyspalveluiden yksityistämisestä ja siitä on saatu jo karmivia kokemuksia. Sen sijaan, että varmistetaan yksityisille, monikansallisille ja veroja vältteleville firmoille mahdollisuus voiton maksimoimiseen ja kerman kuorimiseen, on julkisen terveydehuollon resurssit saatava kuntoon esimerkiksi kouluttamalla lisää lääkäreitä. Se tulee lopulta halvemmaksi.
Ehdokashaku